چون WordPress بزرگترین پلتفرم مدیریت محتوا در دنیای فناوری امروز است، شناخت واقعیتهایی درباره آن زیاد مهم خواهد بود. شاید این علت به ظاهر ساده و نه چندان نیرومند باشد، ولی بی گمان شما هم باید از وردپرس کاربرد کنید!
وقتی در ارتباط با انجمن وردپرس فارسی صحبت میشود، سوالاتی از ذهن همه عبور میکند؛ سوالاتی مثل: چرا وردپرس تا این کران دوست داشتنی است؟ چرا اغلب افراد استفاده از آن را ترجیح میدهند؟ کسان گزینش های زیادی دارند، اما چرا اکثر وبسایتهای ساخته شده، روی وردپرس هستند؟ محدودیتهایی دارد که شاید بی خبر از آنها باشید؟ و مهمتر از کل اینها، به آن اندازه خوب است که پسینیان انتخاب باشد؟
wordpress
چرا ۱. وردپرس رایگان و متن باز است؟
وردپرس نرم افزاری منبع مفتوح با کاربرد، ویرایش و راهاندازی رایگان است. به همین انگیزه میتوانید کدهای اصلی آن را به راحتی پیدا کنید. وردپرس کاملاً رایگان و با اعتبار نامحدود است. میتوانید آن را از وبسایت رسمیاش دانلود کنید.
به علاوه، کل شرکتهای هاستینگ امکان نصب تند وردپرس را فراهم میکنند. بهتر است قبل از خریدن هاستینگ در ارتباط با این موضوع اطلاعات لازم را کسب کنید. همینگونه میتوانید برای اولین بار روی کامپیوتر محلی امتحانش کنید و اگر راضی بودید، آن را برای وبسایتتان بهرهگیری کنید.
چرا ۲. باید هر وبسایتی را با وردپرس بسازیم؟
امروزه وردپرس به چیزی بیشتر از یک پلتفرم انتشار بلاگ تبدیل شدهاست. به طوری که انطباق و انعطافپذیری کاملی برای برپایی هر نوع وبسایتی را در اختیارتان میگذارد. طیف گسترده تمها و افزونهها عملکرد آن را افزایش میدهد و به همین علت است که میتوانید هر نوع وبسایتی را با به کارگیری وردپرس بسازید. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی (eCommerce)
تم های انبوه eCommerce که بوسیله شرکتهای سازنده تم توصیه میشوند کمک میکنند تا سایتهای زیاد حرفهای بسازید. وردپرس با افزونههای eCommerce مشابه WooCommerce قدرتمندتر میشود.
انواع وبسایتها در هر حوزهای:
فروشگاههای اینترنتی مانند eBay و Alibaba
بلاگ مشابه TechCrunch
سایت ویدیویی همانند YouTube یا Vimeo
سایت رزرو خدمات
سایت عکاسی Flickr.com
سایت راهنما مانند YellowPages یا Yelp
سایت تبلیغات طبقهبندی شده مشابه OLX
سایت عضویتی مثل Udemy و فرانش
تالار پرسش و پاسخ مشابه Quora.com
سایت فرهنگ بنیاد / ویکی
چرا ۳. وردپرس سازگاری ۹۹٪ با سئو دارد؟
گوگل و همه موتورهای جستجو سایتها را براساس پارامترهای از قبل تعریف شده رتبهبندی میکنند و نشانه میدهند. هرچه نکات سئو را بیشتر رعایت کنید، سایتتان رتبه بهتری در نتایج جستجو توسط میآورد. افزونههای سئو مختلف در دسترسی وجود دارند که کمک میکنند وبسایت WP شما در جستجوی گوگل بهتر و اغلب دیده شود.
بعضی از نیازهای اعتباری CMS زیاد مهم
سرعت بارگذاری بالا
استاندارد کدگذاری خوب/مناسب
نقشه سایت XML
مکانیابی
بهینهسازی عکس
یکپارچهسازی مدیا اجتماعی
تجربه کاربری
براساس تخمینهای گلدمن ساکس، حدود یکپنجم درآمد سرویسهای اپل مستقیما از گوگل تأمین میشود و این درحالی است که تحلیلگران این بانک از اپل میخواهند که یک سرویس رسانهای شبیه آمازونپرایم راهاندازی کند.
شرکت خدمات بانکی گلدمن ساکس به کوپرتینوییها درباره وابستگی به شرکت رقیب، یعنی گوگلبرای درآمد سرویسهای خود هشدار داد و این درحالی است که تمایل اپل برای رفتن به سمت سرویسهای اشتراکی، جدیدترین استراتژی بلندمدت این شرکت در زمینه کسبوکار است.
اگر این سؤال برای شما پیش میآید که چرا چنین پولی مابین این دو شرکت ردوبدل میشود، باید گفت که گوگل هنوز مقدار زیادی پول به اپل پرداخت میکند تا بهعنوان مرورگر پیش فرض در دستگاههای آیاواس باقی بماند. بنابر گفته راد هال از تحلیلگران این صنعت، این مقدار پول بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود.
یکی از تحلیل گران گلدمن ساکس به سرمایهگذاران گفت:
اپل نیاز خواهد داشت که ازطریق راهاندازی موفق پکیج نرمافزاری اپل پرایم و قرار دادن ویدئوهای اورجینال در آن، یک رشد تک رقمی به درآمد سرویسهای خود اضافه کند. انتظار میرود که این پکیج در بهار یا تابستان امسال عرضه شود.
اخباری که بعضی از نسخه های اپل پرایم را پوشش میدهند تازگی ندارند. اوایل ماه جاری کیتی هیوبرت، از تحلیلگران شرکت مورگان استنلی، راهاندازی یک پکیج خدمات رسانهای را در اواخر سال جاری از سوی کوپرتینوییها ضروری دانست. او همچنین تخمین زد که در صورت راهاندازی موفق این پروژه، اپل به ارزش یک تریلیون دلار خود باز میگردد.
CNBC گزارش داد:
براساس تخمینهای گلدمن ساکس، گوگل حدود ۹.۵ میلیارد دلار بابت هزینههای تصاحب ترافیک در طول سال ۲۰۱۸ به اپل پول پرداخت کرده است؛ چیزی حدود یک سوم سود اپل در این بخش. این مبالغ پرداختشده بخش اعظمی از درآمد سرویسهای اپل را در سال ۲۰۱۹ تشکیل میدهند.
هنوز مشخص نیست که کوپرتینوییها دقیقا چه چیزی را با چه قیمتی ارائه خواهد داد؛ اما به هر حال انتظار میرود که سرویسهای استریم با کیفیت تلویزیون و فیلم به همراه اپل موزیک و همچنین یک سرویس اشتراکی اخبار، اواخر امسال در صف عرضه قرار بگیرند.
با وجود گسترش استفاده از اپلیکیشنهای پیامرسان مختلف و امکان ارسال فایلهای مختلف با آنها، هنوزهم افراد زیادی برای فرستادن پیامهای رسمی و طولانی، از سرویسهای ایمیل استفاده میکنند و ساخت حساب ایمیل برای ورود به برخی از شبکههای اجتماعی و دریافت رسید خریدهای آنلاین ضروری است. برخلاف تصور برخی از افراد، دوران استفاده از ایمیل هنوز بهپایان نرسیده و همچنان افرادی زیادی هرروز ایمیلهای زیادی ارسال یا دریافت میکنند.
جیمیل، سرویس ایمیل گوگل، یکی از سرویسهای محبوب مدیریت ایمیل است. در این مطلب، قصد داریم ۱۵ ترفند کاربردی این سرویس را بیان کنیم. این ترفندها برافزارها و افزونههای کروم و اپلیکیشنهای مستقل را شامل میشود. برافراز مجموعهای از ماژولهای نرمافزاری است که برای تقویت عملکرد مرورگرهای وب و برخی از اپلیکیشنها استفاده میشود و افزونهها و پلاگینها را نیز دربرمیگیرد. درضمن، روشهای زیادی برای سفارشیسازی حساب جیمیل وجود دارد که در این مقاله، دربارهی برخی از آنها توضیح میدهیم. ازجملهی این روشها ایجاد تغییراتی در تنظیمات و پیامهای آماده و ازپیش تعیینشده و میانبرهای کاربردی صفحهکلید و ایجاد تعداد بیشماری آدرس ایمیل برای حساب کاربری است.
اگر هرروز ایمیلهای زیادی دریافت میکنید و با دیدن آنها کاملا سردرگرم میشوید، میتوانید برای دستهبندی آنها با عناوین مختلف از افزونهی Sortd استفاده کنید. با نصب این افزونه در گوگل کروم که درواقع پوستهای برای جیمیل است، ستونهایی با عناوین مختلف ایجاد میشود که امکان تغییر نام آنها و نیز امکان جابهجایی ایمیلها در هریک از ستونها و انتقال آنها به سایر ستونها هم وجود دارد. درضمن، با استفاده از این پوسته میتوانید موضوع ایمیلها را تغییر دهید و ایمیلها را دستهبندی کنید.
برای استفاده از Sortd فقط باید ایمیلهای مدنظرتان را انتخاب کنید و آن را به ستون دلخواه خود بکشید. این افزونه مانند اپلیکیشنهای ترلو (Trello) و اسانا (Asana)، دو اپلیکیشن مدیریت وظیفه، عمل میکند؛ با این تفاوت که فقط مختص جیمیل است و ابزاری بسیار مناسب برای سازماندهی ایمیلها محسوب میشود.
جالب است بدانید در جیمیل میتوانید برای یک حساب ایمیل تعداد بیشماری از آدرسهای ایمیل ایجاد کنید. بهعنوان مثال، دو آدرس ایمیل sally.google@gmail.com و sallygoogle@gmail.com هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و ایمیلهایی که با این دو آدرس برای شما فرستاده شده، وارد یک صندوق ورودی (Inbox) میشود. همچنین، با استفاده از علامت «+» در آدرس ایمیلتان میتوانید تعداد نامحدودی آدرس ایجاد کنید (مثلا sallygoogle+shopping@gmail.com یا sallygoogle+newsupdates@gmail.com) و تمام ایمیلهای ارسالشده با آدرسهای مختلف وارد یک صندوق ورودی میشوند.
این ویژگی به شما امکان میدهد فیلترهای مختلفی برای حذف یا آرشیو خودکار ایمیلهای دریافتشده از یک آدرس ایمیل ایجاد کنید.
با استفاده از فیلترها میتوانید ایمیلها را به شیوههای مختلفی دستهبندی و مدیریت کنید. بهعنوان مثال، میتوانید از فیلترها برای ارسال خودکار ایمیلهای دریافتی از شخصی خاص به پوشهای خاص و ستارهدارکردن ایمیلهای دریافتی از اشخاص مهم و آرشیو یا حذف ایمیلها استفاده کنید.
برای فیلترکردن ایمیلها، ابتدا روی فلش کوچک خاکستر واقع درکنار کادر جستوجو کلیک کنید. سپس، صفحهای ظاهر میشود که در آن، پارامترهای مختلف برای فیلترکردن را میتوانید انتخاب کنید. پس از تعیین این پارامترها و کلیک روی گزینهی Create Filter with This Search، روش مدنظر خود برای فیلترکردن (حذف، آرشیو، ستارهدارکردن و سایر موارد) را انتخاب کنید. درنهایت، با کلیک روی گزینهی Create Filter ایمیلها طبق خواست شما فیلتر میشوند.
با دریافت و نصب افزونهی Gmail Offline Chrome extension میتوانید بدون نیاز به اتصال به اینترنت، ایمیلهای خود را ببینید. البته قبل از استفاده از این افزونه، باید آن را با صندوق ورودی ایمیل خود همگامسازی (Sync) کنید. پس از همگامسازی، بهراحتی میتوانید از سرویس جیمیل در حالت آفلاین نیز استفاده کنید و در سفرهای هوایی، لازم نیست پول زیادی برای استفاده از شبکههای وایفای نامطمئن بپردازید.
سرویسهای FollowupThen یا Boomerang گزینههای مناسبی برای یادآوری برخی از موارد یا ارسال ایمیل یا انجام کارهای خاص در زمان مشخصشده هستند. پس از افزودن این دو سرویس به حساب جیمیل، درصورتیکه ایمیل مدنظر را علامتگذاری کنید، آن ایمیل در زمان تعیینشده در صندوق ورودی بالاتر از سایر ایمیلها نمایش داده میشود. درضمن، میتوانید از این سرویسها برای ارسال ایمیلها در زمان خاص نیز استفاده کنید.
زمانیکه به هر دلیلی نمیتوانید بهمحض دریافت ایمیلها به آنها پاسخ دهید؛ مثلا وقتی درگیرید یا به اینترنت دسترسی ندارید، میتوانید از ویژگی Vacation Responder که به آن Out of Office نیز گفته میشود، برای پاسخ خودکار به ایمیلها استفاده کنید.
برای استفاده از این ویژگی، پس از کلیک روی آیکون تنظیمات (چرخدندهی کوچک خاکستری) و پیداکردن گزینهی Vacation Responder در زیر سربرگ General در پایین صفحه، گزینهی Vacation Responder On را فعال و درنهایت، تاریخ مدنظر خود (تاریخی که نمیتوانید به ایمیلها پاسخ دهید) و موضوع و پیامی که میخواهید گیرنده دریافت کنید، در قسمتهای مشخصشده وارد کنید. با انتخاب گزینهی Only Send a Response to People in My Contacts، پاسخ خودکار فقط برای مخاطبان شما ارسال میشود.
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بلافاصله پس از کلیک روی دکمهی ارسال Send، متوجه وجود اشتباهی در ایمیل شدهاید یا به هر دلیلی از ارسال ایمیل پشیمان شدهاید و دیگر کاری نمیتوانید بکنید. با استفاده از ویژگی Undo Send میتوانید بهراحتی از چنین اتفاق بدی جلوگیری کنید؛ زیرا درصورتیکه این گزینه فعال باشد، ایمیل با تأخیر ۵ تا ۳۰ ثانیهای پس از زدن دکمهی ارسال فرستاده میشود و در این مدت، میتوانید ارسال ایمیل را لغو کنید. برای فعالکردن این ویژگی پس از کلیک روی آیکون تنظیمات، در بخش Undo Send در سربرگ General، مدت زمان تأخیر ارسال ایمیل (۵ یا ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ثانیه) را مشخص کنید.
آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که مجبورند جواب ایمیل ثابت را بارهاوبارها برای گیرندههای مختلف تایپ کنند؟ این کار واقعا خستهکننده و عذابآور است؛ اما برای پایاندادن به این کار خستهکننده هم راهحلی وجود دارد. با استفاده از ویژگی Canned Responses میتوانید جوابهای آماده و ازپیشتعیینشده را بارهاوبارها برای افراد مختلف ارسال کنید.
برای استفاده از این ویژگی پس از کلیک روی آیکون تنظیمات، باید گزینهی Canned Responses در زیر سربرگ Labs یا Advanced را فعال کنید. پس از فعالکردن این گزینه، با کلیک روی دکمهی Compose پنجرهی ارسال ایمیل را بازکنید و در مرحلهی بعد، با کلیک روی فلش یا منوی سهنقطهی کنار آیکون سطل زباله و انتخاب گزینهی Canned Responses و کلیک روی گزینهی New Canned Response، پیام مدنظر خود را بنویسید و با انتخاب گزینهی OK آن را ذخیره کنید. ازاینپس، بهراحتی میتوانید با انتخاب جوابهای آماده آن را وارد ایمیل کنید.
افرادی که در دفاتر و ادارهها از اپلیکیشن مدیریت ایمیل Outlook استفاده میکنند، بهخوبی مزایای استفاده از پنل پیشنمایش (Preview Pane) را میدانند. برای استفاده از این ویژگی پس از پیداکردن گزینهی Preview Pane در زیر سربرگ Labs یا Advanced، آن را فعال کنید. پس از فعالکردن این گزینه و انتخاب گزینهی Saved Changes برای ذخیره تنظیمات، میتوانید با کلیک روی آیکونی که بهشکل مستطیل عمودی است و سه خط تیره درکنارش قرار دارد، از بین دو حالت افقی یا عمودی، حالت دلخواهتان را انتخاب کنید.
یکی از مزایای دیگر استفاده از Outlook، امکان ایجاد وظایف (Tasks) مختلف است که با استفاده از آنها میتوانید ایمیلتان را بهتر مدیریت کنید. در جیمیل نیز، امکان استفاده از وظایف مختلف وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت پس از کلیک روی فلشی که در بالای سمت چپ صفحهنمایش درکنار Gmail وجود دارد، گزینهی Task را انتخاب کنید و با کلیک روی گزینهی Add a Task که علامت «+» درکنار آن قرار دارد، وظایف مدنظرتان را بنویسد. سپس، هر زمانیکه روی گزینهی Tasks کلیک کنید، پنجرهی دربردارندهی وظایف در سمت راست صفحهنمایش بازمیشود.
با کلیک روی آیکون مداد که درکنار هر وظیفه وجود دارد، میتوانید تنظیماتی مثل تعیین تاریخ برای آن یا اضافهکردن وظایف زیرمجموعهای به آن وظیفه را اعمال کنید. پس از انجام وظیفه، با نگهداشتن نشانگر موس درکنار آن و انتخاب گزینهی Mark Complete، آن را حذف کنید. درضمن، گاهی برای دسترسی به بخش Task باید روی آیکون مداد در سمت راست صفحهنمایش کلیک کنید.
با استفاده از میانبرهای صفحهکلید میتوانید بسیاری از کارها را بدون دستزدن به موس انجام دهید. برای استفاده از میانبرهای صفحهکلید باید گزینهی Keyboard Shortcuts on را در بخش Keyboard Shortcuts در سربرگ General تنظیمات فعال کنید.
اخیرا، گوگل مورد انتقاد جمعی از توسعهدهندگان واقع شده است. این توسعهدهندگان، ادعا دارند گوگل سعی در محدود یا متوقف کردن مسدودکنندههای تبلیغات (Ad-Blocker) دارد. آنها معتقدند گوگل تغییراتی در نوع API مورد استفاده برنامهنویسان برای مسدود کردن تبلیغات اعمال کرده است. درواقع، برنامهنویسان بهجای استفاده از WebRequest APIs، باید از declarativeNetRequest API استفاده کنند که محدودیتهای بیشتری نسبت به API فعلی دارد. اما گوگل اعلام کرده که تغییرات ایجادشده به علت نگرانیهای امنیتی و به منظور بهبود کارایی انجام گرفته است.
در پی واکنش شدید توسعهدهندگان افزونههای مسدودکنندهی تبلیغات، گوگل مقداری مواضع خود را تعدیل کرده و از انجام برخی تغییرات صرفنظر کرده است. بهگفتهی دلوین کرونین، یکی از مهندسان کروم، گوگل بهدنبال ایجاد اختلال در عملکرد Ad Blockers نیست؛ اما خود را موظف میداند با درنظرگرفتن نیاز کاربران، محیط و امکاناتی خصوصیسازیشده در مرورگر کروم برای آنها فراهم آورد. بنابراین، کاربران باید بتوانند انتخاب کنند که از افزونههای مختلف از جمله مسدودکنندههای تبلیغات استفاده کنند یا نه.
با آنکه توسعهدهندگان مجبورند بهجای استفاده از webRequest API به declarativeNetRequest کوچ کنند، اما گوگل محدودیت سی هزارتایی فهرست بلاک خود را افزایش میدهد و به برنامهنویسان اجازه میدهد تا از بلاکفهرستهای پویا (Dynamic Blocklist) استفاده کنند. این اقدام احتمالا مقداری از شدت انتقادات بکاهد اما امکان تغییر استراتژی شرکت نیز وجود دارد. براساس گفتهی یکی از مقامات گوگل، این شرکت در تلاش است تا با انجام بررسیهای بیشتر روی پلتفرم جدیدش، علاوهبر حفاظت بهتر از کاربران، امکان فعالیت افزونههای مختلف از جمله افزونههای مسدودکنندهی تبلیغات را فراهم آورد.
اغلب اوقات وقتی بحث اینترنت مطرح میشود، فعالیتهای روزمره مانند تماشای ویدئیا بررسی اخبار یا رزرو آنلاین هتل بهذهن میآیند. باوجوداین در لایهی زیرین کارهای سطحی اینترنت، لایهی تاریکی برای فعالیت تروریستها و جنایتکارها و افشاگرها وجود دارد.
عدهی زیادی معتقدند «دیپوب» آخرین ایستگاه حریم خصوصی اینترنت در این عصر تهاجمی است؛ درحالیکه عدهای دیگر هم آن را شیطانیترین نقطهی اینترنت میدانند. در این مقاله، سعی کردهایم با اشاره به دنیای دیپوب و دارکوب، حقایق از شایعات جدا شوند و چهرهی واقعی این بخش جنجالی وب نشان داده شود.
دیپوب به هر وبسایتی اطلاق میشود که دسترسی به آن ازطریق موتورهای جستوجوی متداول مانند گوگل یا یاهو امکانپذیر نباشد. دلیل این مسئله هم نبود ایندکسگذاری محتوای دیپوب در موتورهای جستوجو است. براساس تعریف متداولتر، دیپوب سطح بالاتر یا عمیقترین سطح اینترنت است که زیر اینترنت سطح قرار گرفته است.
ایندکسگذاری یا شاخصگذاری در موتور جستوجوی گوگل و سیستم ایندکسگذاری پایدار آن به بهترین شکل تعریف میشود. روشهای ایندکسگذاری گوگل بهشدت به فرایندی موسوم به کراولینگ (Crawling) یا خزش یا اسپایدرینگ وابسته هستند. در این فرایند، عنکبوت (اسپایدر) مجازی در میان مجموعهای از صفحات وبسایت میخزد که دسترسی به این صفحات ازطریق کلیک روی لینکهای مرتبط انجام شده است.
سپس، اسکن سریعی اجرا میشود و بدینترتیب محتوای صفحات به قالب ارسالشدنی برای سِرورهای ایندکس گوگل تبدیل میشوند. در سِرورهای ایندکس، دادهها سازماندهی میشوند و وارد مجموعهای از الگوریتمهای موتور جستوجو میشوند. اگر وبسایتی را موتور جستوجو ایندکسگذاری نکند، دسترسی به آن فقط به روش مستقیم و ازطریق URL یا لینک یا تایپ آدرس دقیق وب در مرورگر وب امکانپذیر است.
افراد زیادی از قابلیتهای دیپوب برای برقراری ارتباط بدون نام استفاده میکنند. فهرست زیر ذینفعان دیپوب در گذشته و حال را نشان میدهد:
کارمندان سابق ارتش و دولت و کارمندان سازمانی بارهاوبارها دربارهی اختلال و خرابیهای گسترده و اغلب بدون نام گزارش میدهند. این افراد همراهبا خبرنگاران اطلاعات طبقهبندیشده و محرمانه را با رسانهها مبادله میکنند تا بدینترتیب بتوانند از فسادها پرده بردارند.
بینامبودن یکی از اولویتهای برجستهی این گروه است. این گروه از دارکوب بهعنوان واسطهای برای ارتباط محرمانه و امن استفاده میکنند.
دنیای مخفی دیپوب مجموعهای غنی از دادهها و امکاناتی مانند امکانات زیر را شامل میشود:
تمام کاربردهای دیپوب در یک ویژگی مشترک هستند: «اطلاعات برای مخاطب عمومی نیست». بعضی مالکان محتوا برای خارجکردن اطلاعات خود از دسترس مخاطب عمومی و اطمینان از نمایشدادهنشدن محتوا در مرورگرهای وب، هزینههای زیادی متقبل میشوند.
البته، دیپوب همیشه غیرقانونی نیست و فعالیتهای متعددی در آن انجام میشوند که تعارضی با قانون ندارند. فعالیتهای متداول دیپوب عبارتاند از:
با وجود اصطلاحاتی مانند دارکنت یا دارکاینترنت، از نام متداول دارکوب برای تعریف عمیقترین بخش اینترنت استفاده میشود. برای دسترسی به دارکوب تا اندازهای آشنایی با مفاهیم پیشرفتهی اینترنت و مراحل مختلف آن و حفظ حریم خصوصی لازم است.
بازدیدکنندگان دارکوب برای حفظ حریم خصوصی و پنهانکردن هویت خود، از نرمافزارهای ویژه مانند Tor استفاده میکنند. در حالت عادی، وقتی کاربر اینترنت از هر نوع وبسایت موجود در شبکهی جهانی وب بازدید میکند، ازطریق آدرس پروتکل اینترنتی یا آدرس IP منحصربهفردی ردیابی میشود. باوجوداین، فرایند جستوجو در دارکوب کاملا متفاوت است و از نرمافزارهای ویژهی ماسکینگ برای بینامکردن کامپیوترهای شخصی و درعینحال مخفیسازی هویت، موقعیت مکانی، آدرس IP و دیگر اطلاعات خصوصی استفاده میشود.
تعداد کمی از کاربران اینترنتی به دارکوب دسترسی دارند. کاربران دارکوب تنها ۳ درصد از میلیاردها کاربری را تشکیل میدهند که روزانه به اینترنت دسترسی دارند.
شاید در نگاه اول میزان استفاده از دارکوب اندک بهنظر برسد؛ اما شرکتها و سازمانهای مختلف، ازجمله شرکتهای قاچاق، دارکوب را به قطبی قوی تبدیل کردهاند که تعداد زیادی از کاربران معمولی اینترنت بهدنبال ورود و استفادهی بینام از امکانات آن هستند.
دارکوب بهدلایل متعدد برای کاربران اینترنت جذاب است. ماهیت رازآلود و روششناسی پیچیدهی موردنیاز برای دسترسی به این بخش از اینترنت آن را به دنیایی مخفی و رمزآلود، پر از فعالیتهای شهوانی، بازارهای سیاه و دیدگاههای انحصاری تبدیل کرده است. فعالیتهای دارکوب را میتوان به فعالیتهای زیر خلاصه کرد:
فروش شمارهکارتهای اعتباری سرقتی یکی از تجارتهای بزرگ دارکوب است. این شمارهها که معمولا در مجموعههای انبوه صدتایی یا بیشتر و با قیمت اندک فروخته میشوند، برای فعالیتهای قاچاق و نامشروع بهکار میروند.
پاسپورتهای جعلی (Fake Document) یکی از وبسایتهای محبوب دارکوب است که درزمینهی فروش اسناد جعلی و باکیفیت از تمام کشورهای جهان تخصص دارد. برای مثال، میتوان با ۱۰۰۰ دلار پاسپورت آمریکایی دریافت کرد.
در دارکوب، دسترسی به حسابهای هکشده و سرقتی وبسایتهای محبوب و سرویسهایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، اوبر و پیپال بسیار ساده است. حسابهای سرقتی نتفلیکس (تنها با پرداخت یک دلار)، حسابهای هکشدهی اوبر برای اهدافی مثل فرار از قانون، حسابهای اسپاتیفای و حسابهای پیپال را شامل میشوند.
بیتکوین، تنها ارز مستقل است که در دارکوب نیز کاربرد دارد و کاربران بهصورت بینام از آن استفاده میکنند. از این ارزرمز معمولا برای قمار یا فعالیتهای غیرقانونی مشابه استفاده میشود. امروزه در دارکوب، معاملهی بیتکوین در سطح گسترده ازجمله برای بلیتهای لاتاری بیتکوین انجام میشود.
کوپنهای پسانداز جعلی معمولا از ۵۰ سنت تا تخفیفهای بیشتر از ۲۰ درصد در دارکوب معامله میشوند. از کوپنهای جعلی برای استفاده از خدمات شرکتهایی مانند Home Depot و Lowes (شرکتهای خردهفروشی آمریکایی فعال درزمینهی لوازم و خدمات خانگی فعال) و برخورداری از تخفیفهای عمدهی آنها ازطریق بارکد چاپشده روی کوپنها استفاده میشود. اخیرا، دولت فدرال یکی از عوامل فروش کوپنهای جعلی در دارکوب را به سرقت بیش از یک میلیون دلار ازطریق کوپنهای تقلبی متهم کرده است.
مدرک هر مؤسسهای برای فروش در دارکوب موجود است. در دارکوب بهسادگی و بهسرعت میتوان مدرک دانشگاههای معتبر مثل هاروارد یا ییل یا استنفورد را خرید.
رایسین که در سریال محبوب برکینگ بد بر سر زبانها افتاد، مادهی سمّی بسیار خطرناک و کشندهای است که بهسرعت به مرگ انسان منجر میشود. این مادهی سمّی در یکی از وبسایتهای دارکوب بهنام Black Market Reloaded موجود بود و امکان خرید آن بهصورت انبوه هم وجود داشت. Black Markter Reloeaded غیرفعال شد و اپراتور آن بهدلیل تولید این مادهی سمّی به زندان فدرال رفت. با وجود بستهشدن این وبسایت، هنوزهم دسترسی به رایسین در دارکوب ازطریق وبسایتهای دیگر وجود دارد.
بهگزارش بیزنساینسایدر، بعضی گروهها و افراد با هدف تولید پول جعلی و شعبههای زیرزمینی بانکی از فناوری پرینت سهبُعدی استفاده میکنند. با پیشرفت فناوری پرینت سهبُعدی، بسیاری از افراد از آن برای تولید اسناد ظاهرا رسمی با کاربردهای گسترده استفاده میکنند.
فروش دستگاههای ژنراتور پالسی الکترومغناطیسی در اندازهی جیبی، یکی از بازارهای محبوب دارکوب چین است. یکی از کاربردهای این دستگاهها سوزاندن وسایل و دستگاههای الکترونیکی است. بعضی کاربرها از این دستگاه برای اضافهکردن اعتبار به ماشینهای قمار و افزایش بخت برد خود استفاده میکنند.
استخدام قاتل یکی از دستهبندیهای مشهور دارکوب است. براساس گزارشها، فهرست مجموعهای از قاتلهای مقاطعهکار در اعماق تیرهی دارکوب وجود دارد. بااینحال، بسیاری معتقدند قاتلی در دارکوب وجود ندارد و هرکس بهقدری احمق باشد که ازاینگونه خدمات استفاده کند، خود را درمعرض خطر دستگیری قرار داده است. صرفنظر از اینکه فرضیهی قاتلهای مقاطعهکار را باور کنید یا صرفا آن را شایعه بدانید، در دارکوب، جامعهای واقعی از افراد مدعی آدمکشی در ازای پول وجود دارد؛ اما اینکه این افراد قصد شوخی دارند یا واقعا قاتل سریالی هستند، هنوز مشخص نیست.
اگر رایسین و کوکائین برای فرونشاندن عطش شیطان جنایتکاران کافی نباشند، به ترکیبهای دیگری مثل مواد منفجرهی پلاستیکی موسوم به C4 روی میآورند که در مقیاس انبوه روی دارکوب فروخته میشوند. C4 نوع متداولی از مواد منفجرهی پلاستیکی نرم و انعطافپذیر است.
یکی از وبسایتهای دارکوب بهنام Black Bank شمارههای تأمین اجتماعی با امتیاز بیش از ۷۵۰ را با قیمت ارزان میفروشد.
مواد مخدر یکی از بازارهای پرفروش دارکوب هستند. دارکوب میزبان انواع مواد مخدر و دارو ازجمله ماریجوانا، هروئین، اکستازی، LSD، کوکائین، کراک، شیشه و... است. داروهای طبی هم فراوان در دارکوب پیدا میشوند. نمونههای متداول شامل مسکّنها، ریتالین، آدرال (نوعی داروی محرک هیجان) و دکستروآمفتامین (نوعی داروی محرک برای بهبود عملکرد بهخصوص در ورزش) است.
مشتریان وبسایتی بهنام Armory در دارکوب میتوانند سلاحهایی مانند انواع AK-47، پرتابگرهای موشکی، موشکهای IED و انواع سلاحهای دیگر را خریدوفروش کنند. Armory با وجود فهرست فروش وحشتناکش از فروش این سلاحها به گروههای تروریستی خودداری میکند.
زره SWAT در اردوگاههای نظامی متداول است و بهندرت میتوان آن را خارج از مناطق نظامی پیدا کرد. مشتریان وبسایت Armory میتوانند برای امنیت بیشتر، همراهبا بستهی اسلحهی خود زره SWAT هم بخرند.
حتی سنگ اورانیوم هم در دارکوب پیدا میشود. سنگ اورانیوم مادهای شیمیایی است که پس از پالایش، به مادهای اتمی در سطح سلاح تبدیل میشود.
فروش دادههای هکشدهی حکومتی یکی از تجارتهای بزرگ دارکوب است و بسیاری از مشتریان بهدنبال خرید هزاران ایمیل و شمارهی تأمین اجتماعی و مجموعهای از دادههای محرمانهی دیگر هستند.
بازار کالاهای تقلبی در دارکوب محبوبیت زیادی دارد. هر نسخهی تقلبی از برندهای معروف شامل لویی ویتون، کریستین دیور، پرادا، تاگ هیور، رولکس، گوچی و برندهای معروف دیگر را میتوانید در دارکوب پیدا کنید. مشتریان معمولا بهدنبال کالاهایی مثل کیفهای دستی یا ساعت یا دیگر اقلام تقلبی با قیمت ارزانتر هستند.