هسته اصلى پروسه جنبش به سوى یک اقتصاد رقابتى، ایجاد بخش خصوصى، توسعه کارآفرینى و برپایی شرکتهاى حقیر و میانه (SMEs) مىباشد. این پروسه متمایز از حمایت مالى نیازمند زمینهاى براى آموزش، انتقال نزاکت و برپایی زیر ساختار شغلى براى دلگرمی اغلب گسترش کارآفرینى و رشد مشاغل حقیر است. موسسات نوپا وشرکتهاى کوچک و متوسط در رونق اقتصادى و به تبع آن شغل آفرینى نقش زیاد مؤثرى دارند. توسعة این موسسات در گرو ایجادزیر ساختهاى لازم براى کاهش خطر پذیرى این موسسات در دوران شروع فعالیت خویش مىباشد. آموزش اصول کارآفرینی یکى از مهمترین این پایین ساختها مراکز رشد هستند. الگوى مراکز رشد یکى از راههاى تفریق ریسک و افزایش ضریب موفقیت موسسات حقیر و متوسط توسط آنان مى باشد. این مدل (اروپایی) در کشورهاى گوناگون دنیا تجربه شده است ودر حال اشاعه وتوسعه است. مراکز رشد در واقع نهادهائى هستند که براى تربیت وایجاد کسب وکارهاى حقیر ومتوسط به گروهاى کارآفرین و نوپا کمک مىکنند لغایت عملیات تبدیل نوآوری وایدهها را به محصولات وخدمات جامعه با سرعت بیشترى سپریدن دهند.
یکى از اصلىترین کارکردهاى این مراکز، رشد و موفق کردن شرکتهای نوپاست. در همین امتداد میتوان به جایگاه مهم آموزش و مشاوره اشاره کرد. در واقع تعلیم و مشاوره مایه توانمندى نیروى انسانى موجود شده و موفقیتهاى آتى را تضمین مىنماید، تعلیم و مشاوره باعث بصیرت و بصیرت عمیقتر، فرهنگ و معرفت بالاتر و توانایى و چیرگی بیشتر کارآفرینان براى اجراى وظایف محوله، شده و برآیند اینکه موجب نیل به هدفهاى سازمانى با کارایى و ثمربخشى بهتر و اغلب است. در همین امتداد در مرکز رشد شریف دورههای آموزشی مناسب و با قصد آموزش مهارتهاى کارآفرینى و سوداگری براى واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد و همچنین دانشجویان تدوین گردید.
1- اهداف دورهها
به طور کلىدر آموزش اهداف متعددىمورد نظر است که مهمترین اهدافعبارتنداز:
· کسب دانش در حوزهى کسب و کار و کارآفرینى
· کسب مهارت در به کارگیری فنون تحلیل فرصتهاىاقتصادىو ترکیب برنامههاىعملیاتى
· شناسایىو تحریک استعدادها و مهارتهاىکارآفرینانه
· توسعهى خلاقیتهاى فردى و گروهى
· القاىمخاطرهپذیرى با به کارگیری فنون تحلیلى و تأمین منابع
· برپایی همدلىو حمایت براىجنبههاىمنحصر به فرد کارآفرینى
· تجدید نگرشها در جهت استجابت تغییر
با پروا به این امر تقسیم آموزش مرکز رشد فناورىهاى پیشرفتهى شریف ، برگزارى دورههاى آموزشى در دانشگاه را بر بنیاد اهداف پایین برنامه ریزى نموده است:
1ـ آشنایى فراگیران با ویژگىهاى کارآفرینان و سنجش ویژگىهاى خویش با آنها به قصد شناخت قابلیتهاى فردى و اقدام جهت برطرف کردن نقاط سستی و توسعهی نقاط قوت
2ـ آشنایى فراگیران با انواع کسب و کار و راهبردهاى توسعه آن، روشهاى تربیت خلاقیت، خوی ها حرفهاى، قوانین و مقررات سوداگری و مهارتهاى لازم براى مدیریت و اداره آن.
3ـ تعلیم تحلیل فرصتهاىاقتصادىو ترکیب برنامههاىعملیاتى و روشهاى تأمین سرمایه کسب و کار.
4ـ تعلیم اصول اولیه حسابدارى و امور مالى کسب و کارها.
5ـ تعلیم فنون و نکات کلیدى بازاریابى، تبلیغات، گفتگو و ارتباطات تجارى به فراگیران.
6ـ یادگیرى نحوهى تعبیه یک طرح سوداگری جامع و کامل به چهره عملى.
7- آشنایى بیشتر اساتید با مسائل و موضوعات کارآفرینى و دلگرمی به تعریف پروژههاى کارآفرینانه وهدایت آنها به سمت کسب وکار کامیاب و ساخت گروههای کارآفرین در دانشگاه.
8- توسعهى بازار آموزش به فضاى صنعت و دستگاههاى اجرایى.
2- محتواى دورههاى آموزشى
براى رسیدن به اهداف فوق دورههایى طراحى شده است که از لحاظ موضوعى به شش محور اصلى قابل دسته است که عبارتند از:
· مهارتهاى فردى در کارآفرینى مثل خلاقیت و نوآورى، ارتباطات، خوی ها حرفهاى و ...
· تفکر اقتصادى و مدیریت ریسک
· تحلیل بازار و بازاریابى
· آشنایى با قوانین و مقررات کسب و کار و تأمین سرمایه
· آشنایى با مدیریت کسب و کار
· تعبیه طرح تجارى و چگونگى به کارگیری آن