قالب های فارسی وردپرس 2

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 2

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

داستان یک تناقض؛ آیا ۸ هسته همیشه بهتر از ۴ هسته است؟

اینتل در برابر AMD

روز به روز خرید گوشی سخت‌تر می‌شود. تنوع گسترده‌ی محصولات نیست که خریدار را گیج می‌کند، بلکه این تولیدکننده‌ها هستند که با کلمات عجیب و غریب‌شان مردم را گمراه می‌کنند. تصور اولیه‌ی عموم مردم این است که یک پردازشگر هشت‌هسته‌ای (Octa-Core) لزوما باید از یک پردازشگر چهارهسته‌ای (Quad-Core) قوی‌تر باشد؛ اما می‌دانیم که در واقعیت این‌گونه نیست. در این نوشته می‌خواهیم داستان پردازشگرهای موبایل را مرور کرده و از کار تولیدکنندگان موبایل سر دربیاوریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تکنولوژی ماهیت پیچیده‌ای دارد، فروش هم همین‌طور. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی هم برای فروش کالاهای خود، پیچیده رفتار می‌کنند. یک بازاریاب در شرکتی مثل سامسونگ، هوآوی یا هر جای دیگر، سعی می‌کند فرایند پیچیده‌ی خرید را برای کاربر آسان جلوه دهد و برای این کار ممکن است رفتار صادقانه‌ای نداشته باشد. بازاریاب‌ها هنگام تبلیغ یک کالای الکترونیکی مصرفی، یک فرمول کلی دارند: «هر چه بیشتر، بهتر»؛ اما عموم مردم به‌مرور زمان واقعیت ماجرا را پی می‌برند. به طور مثال، ما حالا می‌دانیم که مگاپیکسل بیشتر دیگر به معنای کیفیت بهتر عکس نیست. در این مطلب یک واقعیت مهم را هم برای شما بازگو می‌کنیم. «تعداد هسته‌ی بیشتر، لزوما به معنای پردازشگر سریع‌تر نیست.»

‌    ‌‌‌‌‌

هسته‌ی بیشتر به معنای پردازشگر سریع‌تر نیست

در یک پردازشگر، هر هسته به عنوان یک واحد پردازشی (PU یا CPU) عمل می‌کند. اما تعداد واحدهای بیشتر، همیشه به سریع‌تر شدن پردازشگر منجر نمی‌شود. تعداد بالای هسته‌ها تنها موقعی به کار می‌آید که پردازشگر و نرم‌افزار جوری طراحی شده باشند که بتوانند بیشترین بهره را از آن هسته‌ها ببرند.

تصور کنید که از هشت آشپز خواسته شده در یک آشپزخانه‌ی کوچک بر روی پخت یک غذا همکاری کنند. آیا آن هشت نفر در آشپزخانه جا می‌شوند؟ آیا ظروف کافی برای کار آن هشت نفر وجود دارد؟ همان‌طور که می‌بینید، تعدد آشپزها لزوما سرعت آماده شدن غذا را بالا نمی‌برد.

در مورد هسته‌های داخل پردازشگر، همین داستان برقرار است؛ کارایی هسته‌های داخل پردازشگر به عوامل مختلفی مثل فرکانس «واحد پردازش مرکزی» (CPU)، معماری تراشه و نرم‌افزار بستگی دارد. شاید بیشترین مشکل از جانب نرم‌افزار باشد. آیا نرم‌افزار (یا همان اپلیکیشن) می‌تواند از تمام هسته‌های پردازشگر استفاده کند؟ این موضوع بستگی به نرم‌افزار دارد. همواره تلاش می‌شود بازی‌های موبایل طوری طراحی شوند که بتوانند از تمام هسته‌های پردازشگر برای بالا بردن عملکردشان بهره ببرند. اما واقعیت این است که در عمل اکثر بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها این‌گونه نیستند. متاسفانه بیشتر اپلیکیشن‌ها طوری طراحی شده‌اند که نهایتا می‌توانند از یک یا دو هسته کمک بگیرند. در این حالت، تمام هسته‌ها و بخش‌های روی تراشه، در حالت فعال قرار گرفته و از شارژ باتری مصرف می‌کنند.

‌‌‌‌

اهمیت معماری پردازشگر

در نگاه اول، پردازشگر چیزی نیست جز یک تراشه‌ی مربعی‌شکل. اما موضوع به این سادگی‌ها نیست. هر پردازشگر از هسته‌ها، حافظه‌ی «کش» (cache) و «دروازه‌های منطقی» (Logic Gates) و غیره تشکیل شده است. باید بدانید که طراحی پردازشگر تاثیر زیادی بر روی عملکردش دارد. نحوه‌ی طراحی «دروازه‌های منطقی» یا چگونگی اتصال حافظه‌ی «کش» به هسته‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ در این‌صورت، پر بیراه نیست اگر یک پردازشگر دوهسته‌ای را برتر از یک پردازشگر چهارهسته‌ای بدانیم؛ چه‌بسا خیلی از پردازشگرهای چهارهسته‌ای هم از پردازشگرهای هشت‌هسته‌ای بهتر باشند.

اینتل و آرمچندین شرکت مختلف هستند که تراشه‌های مخصوص دستگاه‌های اندرویدی را تولید می‌کنند. اما فقط دو معماری اصلی وجود دارد: «آرم» (ARM) و «اینتل» (Intel). این دو شرکت در مورد چگونگی تعامل اجزای مختلف پردازشگر، به روش خود عمل می‌کنند. بسیاری از تولیدکنندگان تراشه، مثل «کوآلکام»، «سامسونگ»، «انویدیا» و «مدیاتک» برای ساخت پردازشگرهای‌شان از طراحی مرجع شرکت «آرم» استفاده می‌کنند. «اینتل» هم بر اساس معماری خودش پردازشگر می‌سازد.

‌    ‌‌

تراشه آرم

یکه‌تازی‌های «آرم» در دنیای موبایل

شرکت «آرم» (ARM) در زمینه‌ی تراشه‌های موبایل، یک سر و گردن از رقبا بالاتر است؛ «آرم» این موقعیت را به لطف شرکای تجاری‌اش مثل «کوآلکام»، «سامسونگ» و سایرین بدست آورده. به عبارت دیگر، شما اگر یک تلفن هوشمند جدید بخرید، احتمال این‌که معماری پردازشگرش از نوع «آرم» باشد، خیلی زیاد است.

 

 

 

شرکت «آرم» برای طراحی تراشه‌‌هایش از مدلی موسوم به big.LITTLE استفاده می‌کند. در این مدل، تراشه‌ها از دو مجموعه‌ی چهارهسته‌ای (در مجموع ۸ هسته) تشکیل شده‌اند: یک مجموعه برای رسیدن به حداکثر عملکرد دستگاه فعالیت می‌کند و به عبارتی کارهای سنگین را انجام می‌دهد؛ مجموعه‌ی دوم هم روی کارایی دستگاه و کارهای سبک‌تری مثل مدیریت باتری تمرکز دارد. این روزها، اکثر تلفن‌های هوشمند اندرویدی با تراشه‌های مبتنی بر طراحی «آرم» به بازار عرضه می‌شوند. اما «آرم» در این عرصه تنها نیست؛ «اینتل» به عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان سخت‌افزار کامپیوترهای شخصی، روز به روز نفوذش را به دنیای موبایل بیشتر می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.