آیا راهی برای تغییر رابط کاربری لاک اسکرین گوشیها وجود دارد که تا حد زیادی مفیدتر شوند؟ این روزها، کلیشهای که در صنعت گوشیهای هوشمند مرتباً تکرار میشود این است که بههیچوجه نمیتوان بخشهای بنیادی تجربه کاربری گوشیهای هوشمند مانند لاک اسکرین، نوتیفیکیشنها و دیگر موارد را تغییر داد.
اما بعد از استفاده از گوشیهای مختلف، این سؤال در ذهن ما شکل گرفت که آیا لاک اسکرین گوشیها از تمام پتانسیلهای خود بهره میبرند و اطلاعات موردنظر را به کاربر ارائه میدهند؟ کاملاً واضح است که پاسخ این سؤال «خیر» است و در ادامه به دلایل آن میپردازیم.
در نسل چهارم اپل واچ، یکی از ویژگیهای که توجه را جلب میکند، ارائهی حجم زیادی از اطلاعات در یک نمایشگر بسیار کوچک است. در واچفیس اینفوگراف اپل واچ، ۹ دسته اطلاعات در یک نمایشگر بسیار کوچک نمایش داده میشود. فقط با یک نگاه به اپل واچ، میتوانید از وضعیت فعلی آبوهوا، بیشترین و کمترین دما، تعداد قدمهای برداشته شده، زمان قرار بعدی، زمان باقیمانده از تایمر، مشاهده ساعت در یک کشور دیگر، شدت UV، زمان غروب آفتاب و بسیاری اطلاعات دیگر خبردار شوید. و اگرچه اپل واچ نخستین گجتی بود که این حجم از اطلاعات را با جذابیت زیادی نمایش میداد، حالا گجتهایی مانندگلکسی واچ سامسونگ هم به الگوبرداری از رویکرد اپل روی آوردهاند و چنین تجربه کاربری را به ارمغان میآورند.
در این میان، بسیاری از کاربران علاقهی زیادی به ساعتهای هوشمند ندارند. زیرا اگرچه این گجتها قابلیتهای جذابی دارند، اما این موضوع که باید مرتباً شارژ شوند و قیمت بالایی که دارند، منجر به کاهش فریبندگی آنها میشود. در ضمن باتری آنها بعد از ۲ تا ۳ سال استفاده تا حد زیادی ضعیفتر میشود و با توجه به کاهش توان عملکردی آنها طی مرور زمان، عدم تمایل کاربران برای خرید چنین گجتهای گرانقیمتی کاملاً قابل درک است.
بیشتر بخوانید: هواوی باید رابط کاربری EMUI را بازطراحی کند
برای چنین افرادی، شرکتهای سازنده میتوانند با استفاده از لاک اسکرین گوشیهای خود اطلاعات موردنیاز را برای کاربران ارائه دهند تا فقط با یک نگاه، از این اطلاعات بهرهمند شوند؛ اما متأسفانه هیچکدام از شرکتهای سازنده چنین کاری را انجام نمیدهند. ما در مورد کاستوم لانچرهای مختص لاک اسکرین صحبت نمیکنیم، بلکه منظور ما ارائهی تجربه کاربری هماهنگ با کل رابط کاربری گوشی توسط شرکتهای سازنده است.
در این میان، مثلاً میتوان اطلاعات مربوط به هواشناسی، زمان و مکان قرار بعدی و تعداد قدمهای برداشته شده را در لاک اسکرین نمایش داد و حتی کاربران این اجازه را داشته باشند که ساعت موجود در لاک اسکرین را بهصورت آنالوگ مشاهده کنند. البته میدانیم که در برخی رابطهای کاربری تا حدی این اطلاعات نمایش داده میشوند، اما عمدتا چندان گسترده نیستند و دست کاربر در این رابطه بسته است.
البته ما نمیگوییم که تمام این اطلاعات بهصورت یکجا برای همهی افراد عرضه شود (زیرا چنین کاری لاک اسکرین را شلوغ میکند)، بلکه بهتر است برای این موضوع به کاربر حق انتخاب داده شود تا بهراحتی بتواند نمایش اطلاعات موردنظر در لاک اسکرین گوشی خود را فعال یا غیرفعال کند. با این کار، در تجربه کاربری افرادی که میخواهند لاک اسکرین صرفا نمایشدهندهی ساعت باشد، خللی ایجاد نمیشود.
رشد فروش گوشیهای هوشمند در سرتاسر جهان تا حد زیادی راکد شده است. به همین خاطر برای یافتن کاربران جدید، کمپانیهایی مانند گوگل ناچار به جستجو برای پیدا کردن راههای جدید شدهاند. یکی از این راهها، ارائهی گوشی برای منطقههایی است که هنوز گوشیهای هوشمند تا حد زیادی دستنیافتنی محسوب میشوند. یک سیستمعامل جدید به نام KaiOS وعده داده که میتواند این معضل را حل کند. در برخی از کشورهای در حال توسعه مانند هند، KaiOS موفق شده نسبت به iOS سرعت رشد بیشتری داشته باشد و از گوگل هم ۲۲ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.
اما سیستمعامل KaiOS چیست و چرا تعداد زیادی از گوشیها از آن بهره میبرند؟
KaiOS یک سیستمعامل برای گوشیهای «فیچر فون» (Feature phone) است. چنین گوشیهایی اگرچه بسیار ساده و ارزان هستند، ولی از قابلیتهایی مانند اتصال به اینترنت، دوربین عکاسی، رادیو و ضبط صدا بهره میبرند. این پلتفرم بر مبنای پروژه Boot to Gecko توسعه یافته که آن هم جانشین Firefox OS بود. از آنجایی که این یک پلتفرم مبتنی بر وب است، برای اجرا به قدرت و حافظهی زیادی ندارد و حداقل مموری موردنیاز برای آن، فقط ۲۵۶ مگابایت است.
KaiOS این وعده را میدهد که میتواند اپلیکیشنهای مدرنی مانند واتساپ را برای افرادی که تا حالا مالک یک گوشی هوشمند نبودهاند، به ارمغان بیاورد. بنابراین، رابط کاربری آن بر اساس گوشیهای سنتی مجهز به دکمههای فیزیکی و فاقد نمایشگرهای لمسی طراحی شده است. در ضمن این سیستمعامل از انواع استانداردهای ارتباطی مانند ۴G، NFC برای پرداخت، سیمکارت دوگانه و وایفای پشتیبانی میکند.
گوشیهای مبتنی بر KaiOS قیمت بسیار کمی دارند زیرا این گجتها از مشخصههای بسیار سادهای بهره میبرند. یکی از محبوبترین گوشیهای این سیستمعامل، JioPhone نام دارد که در هند با قیمت ۲۰ دلار به فروش میرسد.
یکی از مهمترین دلایل افزایش محبوبیت این سیستمعامل، اپ استور مبتنی بر HTML5 آن است. این موضوع به توسعهدهندگان اجازه میدهد که اپلیکیشنهای تحت وب قدرتمندی را برای KaiOS توسعه دهند. بسیاری از دیگر فیچر فونهای امروزی، همراه با نرمافزارهای جاوا عرضه میشوند که گوشی را سنگین میکنند.
در سرتاسر جهان برندهایی مانند نوکیا، Reliance، آلکاتل و دیگر برندها، برای گوشیهای بسیار ارزانقیمت خود از آن استفاده میکنند. به همین خاطر توسعهدهندگان با ارائهی یک اپلیکیشن در اپ استور این سیستمعامل، آن را در اختیار انواع و اقسام برندها در کشورهای در حال توسعه قرار میدهند.
طبق گزارشی که ساعاتی قبل منتشر شده، iOS 13 از حالت تاریک و تعدادی قابلیت جدید بهره میبرد. ظاهرا این حالت تاریک تمام اپلیکیشنهای داخلی iOS را در بر میگیرد و مطمئنا مورد توجه طرفداران پروپاقرص این قابلیت قرار میگیرد.
iOS 13 برای کاربران آیپد از یک سیستم جدید برای پنجرهای کردن اپلیکیشنها پشتیبانی میکند.
iOS 13 برای کاربران آیپد از یک سیستم جدید برای پنجرهای کردن اپلیکیشنها پشتیبانی میکند. گفته میشود میتوان این پنجرهها را مانند پنجرههای سیستمعامل کامپیوترهای دسکتاپ آزادانه حرکت داد. همچنین امکان قرار دادن آنها بر روی یکدیگر و سوئیچ سریع بین آنها هم وجود دارد. اگرچه این سیستم تا حدی پیچیده بهنظر میرسد، اما بعد از معرفی نسخه اولیه iOS 13 در مراسم WWDC با قاطعیت بیشتری میتوانیم در مورد قابلیتهای آن اظهارنظر کنیم.
یکی دیگر از ویژگیهای iOS 13 ارائهی ژست حرکتی برای Undo و Redo کردن هنگام تایپ متون است؛ دیگر لازم نیست گجت خود را برای این مشخصه تکان دهید و در عوض با سه انگشت میتوانید بر کیبورد سوایپ کنید. همچنین رابط کاربری مربوط به تنظیم صدا هم دیگر مانند گذشته خودنمایانه نیست.
ظاهرا بهزودی بازار استریم موسیقی قرار است شلوغتر شود زیرا حالا یکی دیگر از غولهای تکنولوژی میخواهد شانس خود را در این زمینه امتحان کند. به گزارش Billboard، آمازون بهزودی یک سرویس استریم موسیقی رایگان همراه با تبلیغات را راهاندازی خواهد کرد. در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران در سرتاسر جهان از اسپیکرهای هوشمند این شرکت استفاده میکنند و به همین خاطر آمازون میتواند سرویس خود را بهراحتی برای میلیونها کاربر عرضه کند و به رقیب قدری برای اسپاتیفای بدل شود.
ارائهی سرویس استریم موسیقی رایگان باعث میشود که کاربران برای خرید اسپیکرهای هوشمند اکو دلیل بیشتری داشته باشند.
البته اسپاتیفای در کنار گزینه رایگان همراه با تبلیغ، مدل پولی هم دارد. در این زمینه میتوانیم به یکی دیگر از رقبا یعنی اپل موزیک هم اشاره کنیم که فقط بهصورت پولی ارائه میشود. در هر صورت مطمئنا یکی از اهداف آمازون برای ارائهی این سرویس، افزایش تعداد کاربران بخش «پرایم» (Prime) است تا از روشهای دیگر از طرف این کاربران درآمد کسب کند.
علاوه بر این، ارائهی سرویس استریم موسیقی رایگان باعث میشود که کاربران برای خرید اسپیکرهای هوشمند اکو دلیل بیشتری داشته باشند. در ضمن این پتانسیل هم دارد که سرعت رشد اسپاتیفای را کاهش دهد زیرا کاربران برای گوش دادن به آهنگها دیگر نیازی به بهرهگیری از سرویس پولی نخواهند داشت. البته باید خاطرنشان کنیم که طبق گزارش Billboard، حداقل در ابتدا این سرویس آمازون آرشیو غنی نخواهد داشت و در این زمینه اسپاتیفای همچنان حرف زیادی برای گفتن دارد.
در نهایت باید به رقابت همهجانبه بین اپل موزیک و اسپاتیفای هم اشاره کنیم که برای جذب کاربران بیشتر، رقابت سنگینی در جریان است و در این میان آمازون که یک غول تکنولوژی محسوب میشود، میخواهد بخشی از این بازار را از آن خود کند.
منبع: BGR