یکی از شرکتهای فعال در زمینهی تحلیل وضعیت اپلیکیشنها به نام App Annie، در جدیدترین گزارش خود آورده که آمار دانلود اپلیکیشن ها در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱۱۳ میلیارد رسیده است. این یعنی در مقایسه با سال گذشته، شاهد افزایش ۱۰ درصدی هستیم. همچنین در همین مدت، کاربران بیش از ۷۶ میلیارد دلار برای اپلیکیشنها هزینه کردهاند که ۲۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۷ است. این آمار با ترکیب ارقام مربوط بهاپ استور اپل و پلی استور گوگل به دست آمده و تا تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸ را در بر میگیرد. مانند همیشه، اپلیکیشنهای بازی بیشترین درآمد را داشتهاند. طبق پیشبینی این شرکت، درآمد حاصل از فروش و خدمات اپلیکیشنها در سال ۲۰۱۹، شامل فروشگاههای جداگانه در چین، به رقم ۱۲۲ میلیارد دلار میرسد.
در سال ۲۰۱۸، کاربران گوشیهای هوشمند بهطور میانگین روزانه سه ساعت صرف اپلیکیشن های خود کردند که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته و ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ است. ترکیب آمار نصب اپلیکیشنهای غیر بازی در هر دو فروشگاه، نشان میدهد که فیسبوک مسنجر مقام اول را از آن خود کرده و در رتبهی دوم اپلیکیشن فیسبوک قرار دارد. در مقامهای سوم و چهارم هم به ترتیب واتساپ و اپلیکیشن پرسروصدای TikTok دیده میشود. اینستاگرام هم به مقام پنجم تکیه زده است. مقام یک تا پنجم بازیها هم به ترتیب روبرو است:Helix Jump، Subway Surfers، PUBG Mobile، Free Fire و Love Balls.
از لحاظ پردرآمدترین اپلیکیشنها هم در مقام اول اپلیکیشن استریمینگ ویدیو نتفلیکس دیده میشود و در ادامه اپلیکیشن دوستیابی Tinder در رتبهی دوم قرار دارد. اپلیکیشنهای چینی Tencent Video و IQIYI رتبههای سوم و چهارم را از آن خود کردهاند و رتبهی پنجم از آن Pandora Music شده است. در فهرست پردرآمدترین بازیها هم Fate/Grand Order مقام اول را به دست آورده و سپس در رتبههای بعدی، میتوانیم نام بازیهای Honour of Kings، Monster Strike، Candy Crush Saga و Lineage M را مشاهده کنیم. گفتنی است در این دستهبندی، Pokemon GO مقام هفتم را کسب کرده است.
در ادامه، میتوانید لیست ۱۰ تایی محبوبترین اپلیکیشنها و پردرآمدترین آنها را مشاهده کنید.
منبع: Phone Arena
فارغ از اینکه به تازگی یک آیفون را خریداری کردهاید یا به دنبال بهترین اپلیکیشن های آیفون هستید، در این فهرست ما به انواع و اقسام اپلیکیشنهای مفید در حوزههای مختلف میپردازیم. بعد از سالها استفاده از آیفون، حالا میتوانیم به برخی از اپلیکیشنهای ضروری اشاره کنیم که تقریباً بیشتر کاربران به آنها نیاز دارند.
در این فهرست، ما تلاش کردیم به اپلیکیشنهایی مانند واتساپ، توییتر و دیگر شبکههای اجتماعی اشاره نکنیم؛ زیرا بیشتر کاربران تا حد زیادی از آنها استفاده میکنند. قصد ما این بوده که به اپلیکیشنهایی بپردازیم که احتمالاً نام آنها به گوشتان نخورده و میتوانند تجربهی کاربری بهتری را به ارمغان بیاورند.
نسخه آیفون Outlook در مقایسه با اپلیکیشن پیشفرض ایمیل از امکانات بسیار بیشتری بهره میبرد و علاوه بر این، از پوش نوتیفیکیشن هم پشتیبانی میکند. این اپلیکیشن به شما اجازه میدهد بهراحتی بین ایمیل و تقویم موجود سوئیچ کنید، برای پاک یا آرشیو کردن پیام از سوایپ استفاده کنید و فایلهای حجیم را بدون دانلود کردن، ارسال کنید. از بین اپلیکیشن های آیفون ، این مورد طرفداران زیادی دارد و خوشبختانه کاملاً رایگان است و در آیفون و آیپد میتوانید از آن استفاده کنید.
Outlook
یکی دیگر از اپلیکیشنهای مفید، Spark است که از پوش نوتیفیکیشن هم پشتیبانی میکند و بهراحتی میتواند ایمیلهای شخصی، کاری، تبلیغاتی و دیگر موارد را جداسازی کند. همچنین از رابط کاربری سادهای هم بهره میبرد و عملکرد آن هم خیلی خوب و سریع است.
Spark
خوشبختانه در بین اپلیکیشن های آیفون جایگزینهای زیادی برای مرورگر پیشفرض یعنی سافاری وجود دارد که انتخاب اول بسیاری از کاربران گوگل کروم است. این مرورگر عملکرد قابل توجهی دارد و خیلی راحت میتواند با دیگر سرویسهای گوگل سینک شود.
بیشتر بخوانید: ۵ مرورگر برتر برای گوشی موبایل
Fantastical 2 / Google Calendar / Calendars by Readdle
یکی از بهترین اپلیکیشن های آیفون در زمینهی تقویم، بدون شک Fanstastical 2 است که اپلیکیشن تقویم و یادآوری امور را ترکیب کرده است. در این اپلیکیشن لازم نیست پیامهای ساده و رباتیک تایپ کنید بلکه با تایپ اهداف معمولی که شامل زمان موردنظر است، خود آن میتواند یک یادآوری جدید در تقویم برای انجام هدف مذکور ایجاد کند.
Fantastical 2
Google Calendar هم یکی دیگر از گزینههای عالی محسوب میشود که رابط کاربری زیبا و جذابی دارد و از لحاظ پردازش زبان طبیعی هم تا حد زیادی میتوان روی آن حساب کرد.
Google Calendar
انتخاب سوم ما هم Calendars از شرکت Readdle است که از بسیاری از قابلیتهای دو مورد دیگر بهره میبرد ولی از طراحی و جزئیات دیگر تفاوتهایی با آنها دارد.
Calendars by Readdle
Dark Sky / AccuWeather / Weather Underground
اگر به یک اپلیکیشن هواشناسی بسیار دقیق بهخصوص در زمینهی پیشبینی باران نیاز دارید که مثلاً پیش از شروع باران برای شما نوتیفیکیشن بفرستد، استفاده از اپلیکیشن Dark Sky را توصیه میکنیم. در این اپلیکیشن موارد مختلف با دقت بسیار زیادی ارائه میشود و اگر خواستار بهرهگیری از دادههای بیشتری هستید، باید اشتراک سالانه آن که ۳ دلار است، بپردازید.
Dark Sky
2 مورد دیگر از بهترین اپلیکیشن های آیفون در زمینهی هواشناسی AccuWeather و Weather Underground است. AccuWeather یک اپلیکیشن رایگان (همراه با تبلیغ) است که یکی از بخشهای جذاب آن MinuteCast نام دارد؛ در این بخش، وضعیت آبوهوایی دو ساعت آینده با دقت زیادی نمایش داده میشود.
AccuWeather
در نهایت باید به Weather Underground بپردازیم که حالا تحت مالکیت The Weather Channel قرار دارد. این اپلیکیشن هم دقت بسیار زیادی دارد و همواره در فهرست بهترینها قرار میگیرد.
Weather Underground
در بیشتر اوقات، آیفون در کنار ما قرار دارد و بهتر است در زمینهی فعالیتهای ورزشی هم از آن استفاده کنیم. ما در این جا نمیخواهیم به یک اپلیکیشن همهفنحریف مربوط به باشگاه ورزشی اشاره کنیم زیرا در چنین باشگاههایی بهتر است از گوشی همراه استفاده نشود و تمرکز ما معطوف به انجام حرکات ورزشی باشد. اما برای انجام حرکات ورزشی سبک در ساعات مختلف، ۷-Minute Workout یک گزینهی ایدئال محسوب میشود که طرفداران بسیار زیادی هم دارد.
اگرچه اپل مپس در چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته، اما در برابر دیگر اپلیکیشن های آیفون که بهصورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند، هنوز حرف چندانی برای گفتن ندارد. محبوبترین اپلیکیشن در زمینهی نقشهها و مسیریابی، گوگل مپس است که در سرتاسر جهان میتوان روی آن و راهنماییهایی که ارائه میدهد، حساب کرد.
بیشتر بخوانید: ۱۱ ترفند گوگل مپس که شاید ندانید
Google Maps
گزینهی بعدی که بهخصوص در بین رانندگان طرفداران زیادی دارد، اپلیکیشن Waze است. در این اپلیکیشن اطلاعات مختلفی مانند وضعیت ترافیک، مسدود شدن راهها، وجود تصادف و دوربینهای پلیس خیلی سریع بهروزرسانی میشود.
Waze
در طی چند سال اخیر، دستیار صوتی گوگل پیشرفت شگفتانگیزی داشته ولی دستیار صوتی اپل یعنی سیری بههیچعنوان عملکرد قابل توجهی نداشته است. به همین خاطر، به کاربران آیفون توصیه میکنیم از دستیار گوگل اسیستنت استفاده کنند زیرا این دستیار امکانات متنوعی را ارائه میدهد و خیلی راحت و سریع متوجه حرفهای کاربر میشود.
بیشتر بخوانید: ۸ قابلیت جذاب گوگل اسیستنت
اگرچه زمانی برای یادداشتبرداری در آیفون اپلیکیشن Evernote را توصیه میکردیم، اما گوگل با ارائهی اپلیکیشن Keep بسیار پرقدرت ظاهر شده و به همین خاطر مقام اول را از آن خود کرده است. Google Keep یک اپلیکیشن یادداشتبرداری ساده و سریع است و به دلیل بهرهگیری از قابلیتهای جذاب، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. برای دستهبندی یادداشتها هم میتوانید از رنگ یا تگ استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی اپلیکیشن Google Keep
Google Keep
در بین اپلیکیشن های آیفون که در حوزه یادداشتبرداری فعالیت میکنند، میتوانیم به اپلیکیشن Journey هم اشاره کنیم. با استفاده از این اپلیکیشن میتوانید برنامههای بلندمدت خود را ثبت کنید و برای دستهبندی به ایدههای مختلف هم میتوانید روی آن حساب کنید.
Journey
اگر به دنبال جایگزین اپلیکیشن دوربین پیشفرض آیفون میگردید، در این زمینه ۲ گزینه بسیار محبوب وجود دارد. اولین مورد، اپلیکیشن Halide است که انتخاب گستردهای برای تنظیمات دوربین به شما میدهد که اپلیکیشن پیشفرض آیفون از چنین قابلیتی بهره نمیبرد.
زمانی که به نسخههای مختلف ویندوز اشاره میشود، بسیاری از کاربران یاد نسخههایی مانند Home یا Pro میافتند. اگرچه این نسخهها هم تفاوتهایی با یکدیگر دارند، در این میان باید به یک تفاوت مهم دیگر هم اشاره کنیم: ویندوز مذکور ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی؟
اگرچه احتمالاً بارها این عبارات به گوشتان خورده است، اما شاید از معنای حقیقی آن خبر نداشته باشید. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم بهصورت مختصر و مفید به این مفاهیم بپردازیم و تأثیر آنها در عملکرد سیستم را توضیح دهیم.
معماری ۳۲ یا ۶۴ بیتی کامپیوتر بستگی به پردازنده موجود در سیستم دارد. در سالهای اخیر، بیشتر پردازندهها از معماری ۶۴ بیتی بهره میبرند و از آنجایی که این نوع پردازندهها توانایی بیشتری دارند، قدرتمندتر از همتاهای ۳۲ بیتی خود هستند. برای درک وسعت تفاوت بین ۳۲ بیت و ۶۴ بیت، باید به دستگاه اعداد باینری اشاره کنیم. برخلاف دستگاه اعداد دهدهی که ما استفاده میکنیم، در دستگاه اعداد باینری فقط با دو رقم ۰ و ۱ سروکار داریم.
بنابراین، عدد ۳۲ بیتی از ۲ به توان ۳۲ یا ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۶ شناسه احتمالی بهره میبرد. اما ظرفیت عدد ۶۴ بیتی ۲ به توان ۶۴ یا ۱۸۴۴۶۷۴۴۰۷۳۷۰۹۵۵۱۶۱۶ است. به عبارتی دیگر، باید بگوییم ۴ میلیارد بایت (حدود ۴ گیگابایت) در برابر ۱۸ کنتیلیون بایت (حدود ۱۸ میلیارد گیگابایت) قرار دارد که نشاندهندهی تفاوت عظیم بین این دو استاندارد است.
در نهایت باید خاطرنشان کنیم که هنگام دانلود و نصب ویندوز، میتوانید نسخهی ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی آن را انتخاب کنید.
اگر از پردازنده ۶۴ بیتی استفاده میکنید، برای بهرهگیری از تمام توان آن توصیه میشود از ویندوز ۶۴ بیتی بهره ببرید. ویندوز ۳۲ بیتی هم با پردازنده ۶۴ بیتی سازگار است، ولی نمیتواند از تمام قدرت آن استفاده کند. در همین زمینه، باید خاطرنشان کنیم نصب نسخه ۶۴ بیتی بر روی پردازنده ۳۲ بیتی امکانپذیر نیست ولی عکس این موضوع امکانپذیر است.
ویندوز ۳۲ بیتی حداکثر قادر به بهرهگیری از ۴ گیگابایت حافظه رم است. بنابراین، اگر کامپیوتر شما از ۱۶ گیگابایت حافظه رم بهره میبرد و مبتنی بر نسخهی ۳۲ بیتی ویندوز است، پس فقط ۴ گیگابایت از این ۱۶ گیگابایت حافظه رم مورد استفاده قرار میگیرد.
در بخش Program Files هم میتوانید این تفاوت را مشاهده کنید. در ویندوز ۳۲ بیتی، تنها یک پوشه Program Files وجود دارد اما در ویندوز ۶۴ بیتی، نرمافزارهای ۳۲ بیتی در پوشه Program Files (x86) قرار میگیرند. دلیل این موضوع هم به اختلاف بین نرمافزارهای ۳۲ و ۶۴ بیتی برمیگردد. این را هم به خاطر داشته باشید در ویندوز، از ۳۲ بیت تحت عنوان x86 و از ۶۴ بیت تحت عنوان x64 یاد میشود.
نسخههای بسیار قدیمی ویندوز، مانند ویندوز ۳.۱، مبتنی بر معماری ۱۶ بیتی بودند. ویندوزهای ۳۲ بیتی میتوانند این نرمافزارها را اجرا کنند ولی سیستم ۶۴ بیتی از پس اجرای این نرمافزارهای قدیمی برنمیآید و با برنامههای شبیهساز، باید محیط ویندوز ۳۲ بیتی را شبیهسازی کنید.
علاوه بر این، ویندوز ۶۴ بیتی صرفا از درایورهای ۶۴ بیتی پشتیبانی میکند. به همین خاطر اگر مثلاً از پرینتر قدیمی استفاده میکند که تنها از درایور ۳۲ بیتی بهره میبرد، با سیستم ۶۴ بیتی شما سازگار نخواهد بود.
بیشتر بخوانید: ۵ راهکار ساده برای افزایش امنیت ویندوز
برخی از توسعهدهندگان، نسخه ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی نرمافزار خود را ارائه میدهند و گاهی اوقات این انتخاب را به کاربر میسپارند و گاهی خود نرمافزار بهطور خودکار با توجه به سیستم، نسخهی موردنظر را نصب میکند.اگر از ویندوز ۶۴ بیتی استفاده میکنید، در صورت امکان نسخهی ۶۴ بیتی نرمافزارهای مختلف را نصب کنید. اما اگر توسعهدهنده موردنظر نسخه ۶۴ بیتی آن را ارائه نداده، با نصب نسخه ۳۲ بیتی به مشکلی برنمیخورید.
نسخهی ۶۴ بیتی نرمافزارها از لحاظ سرعت تفاوت شگفتانگیزی با نسخهی ۳۲ بیتی ندارند. با این حال، آنها بخش بیشتری از توان پردازنده و بیش از ۴ گیگابایت حافظه رم را میتوانند مورد استفاده قرار دهند. به همین خاطر نسبت به همتایان ۳۲ بیتی خود، معمولاً عملکرد بهتر و ثبات بیشتری دارند.
حالا که به تفاوتهای بین نسخههای ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی ویندوز پرداختیم، وقت آن رسیده که نسخه نصب شده ویندوز سیستم خود را تشخیص بدهیم.
در ویندوز ۱۰، بر روی دکمه استارت راستکلیک کنید و سپس گزینهی System را انتخاب کنید. همچنین با مراجعه به بخش Setting، سپس System و در نهایت About میتوانید این اطلاعات را مشاهده کنید. در این صفحه، به بخش Device specifications نگاهی بیندازید. در کنار System Type، میتوانید ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن ویندوز و نوع معماری پردازنده را مشاهده کنید.
در ویندوز ۷ و نسخههای قبلتر از آن، در منوی استارت بر Computer راستکلیک کنید و گزینهی Properties را انتخاب کنید. همچنین در انواع نسخههای ویندوز، میتوانید با فشردن کلیدهای Win + Pause این اطلاعات را مشاهده کنید. در این بخش، قسمتی تحت عنوان Installed RAM قرار دارد. اگر از نسخه ۳۲ بیتی استفاده میکنید و سیستم شما مجهز به بیش از ۴ گیگابایت حافظه رم است، پیامی مشابه ۴GB usable (4 گیگابایت قابل استفاده) را مشاهده خواهید کرد.
اگرچه پردازش ۶۴ بیتی حالا به یک استاندارد بدل شده، ولی همواره اینگونه نبوده است. هرچند ویندوز XP هم نسخهی ۶۴ بیتی ارائه میداد، اما به دلیل مشکلات عدیده مربوط به سازگاری، بسیاری از کاربران از آن استفاده نمیکردند. بعد از ویندوز ۷، به محبوبیت نسخه ۶۴ بیتی تا حد زیادی افزوده شد و ویندوز ۱۰ هم این موضوع را به یک استاندارد تبدیل کرد.
وبسایت آمازون در اولین ساعات آغاز کمپین فروش ویژه پرایمدی (Prime Day) به دلیل ترافیک سنگین از دسترس کاربران خارج شد. این غول تجارت الکترونیکی از مدتها قبل برای مهمترین کمپین فروش خود برنامهریزی کرده بود اما با آغاز این کمپین به خاطر هجوم کاربران وبسایت Amazon.com از دسترس کاربران خارج شد.
براساس گزارش وبسایت DownDetector.com روز گذشته از ساعت ۳:۰۵ بعد از ظهر به وقت آمریکا این وبسایت از دسترس خارج شد در حالی کمپین پرایم دی راس ساعت ۳ آغاز شده بود. به گزارش این وبسایت میزان دسترسی کاربران به وبسایت آمازون در ایالتهای مختلف یکسان نبوده و دقیقا مشخص نیست که گستردگی این اتفاق به چه صورت بوده است. اما به طور مشخص در بخشهای زیادی از ایالتهای کالیفرنیا و نیویورک تا ساعت ۵:۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی این مشکل همچنان پا بر جا بوده و در نقاط مختلف کشور نیز کمابیش همین شرایط وجود داشته است.
برخی از کاربران گزارش کردهاند که به صفحات محصول دسترسی دارند اما صفحه اصلی آمازون برای آنها در دسترس نیست. برخی کاربران اعلام کردهاند که با هیچ مشکلی مواجه نبودهاند در حالی که کاربران دیگر با صفحه «سگهای آمازون» مواجه بودند. هنگامی که صفحهای در وبسایت آمازون از دسترس خارج میشود کاربران به صفحه «سگهای آمازون» منتقل میشوند. تیم طراحی آمازون در حرکتی جالب در این صفحه تصویر حیوانات خانگی کارمندان این شرکت را قرار میدهد و آنها را معرفی میکند.
برخی دیگر از کاربران گزارش کردند که توانستهاند کالاهای مورد نظر خود را به سبد خرید اضافه کنند اما قبل از این که بتوانند خرید خود را تکمیل کنند این کالاها از سبد خرید آنها خارج شده است. مشکل دیگری که تقریبا تمام کاربران با آن مواجه بودند صفحات پاپ آپی بود که دکمه کال تو اکشنی با مزمون انتقال به صفحه تخفیفات را نشان میداد. با کلیک روی این گزینه صفحه دیگری باز میشد که مجددا همین کال تو اکشن را نشان میداد و این حلقه بیپایان همین طور ادامه داشت!
آمازون در نهایت در ساعت ۵ بعد از ظهر بیانیهای در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد و با تغایید این موضوع نوشت: «برخی از کاربران در خریدهای خود با مشکلاتی مواجه شدند که در حال برطرف کردن این مشکلات هستیم». در حال حاضر به نظر میرسد وبسایت آمازون به طور معمول در دسترس قرار گرفته اما همچنان برخی گزارشات از وجود مشکلاتی در فرآیند خرید حکایت میکند.
آمازون در کمپین پرایمدی سال گذشته در مدت زمان ۳۰ ساعت به فروش یک میلیارد دلاری دست پیدا کرد.
صرف نظر از این که این به هم ریختگی اصلا وجهه خوبی برای آمازون ندارد، یک مشکل استراتژیک برای این شرکت نیز به شمار میرود. آمازون اهداف مالی بزرگی از راهاندازی این کمپین فروش دارد و بسیار مهم است که در هر دقیقه از این کمپین به بالاترین حد از فروش دست پیدا کند. سال گذشته شرکت آمازون در کمپین فروش ویژه پرایم دی خود به فروش یک میلیارد دلار در طی زمان ۳۰ ساعته این کمپین دست پیدا کرد. تخمین زده میشود که در کمپین امسال تا کنون در حدود ۲.۸ میلیار دلار فروش انجام شده باشد. پیش از آغاز کمپین پیشبینی میشد که آمازون در کمپین امسال خود به فروش ۴میلیار دلاری دست پیدا کند؛ باید دید که مشکل به وجود آمده تا چه حد روی این فروش تاثیر گذار خواهد بود.
منبع: The VERGE