در ۱۵ جولای (۲۵ تیر)، شرکت آمازون به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیساش، فروش ویژهای داشت. در این فروش ویژه که با نام «پرایمدی» (Prime Day) معرفی شد، آمازون سعی کرد بهترین تخفیفهای سال را به خریداران پیشنهاد بدهد. آمازون ادعا کرده بود که این رویداد حتی از دو فروش ویژهی «بلک فرایدی» (Black Friday) و «سایبر ماندی» (Cyber Monday) هم بزرگتر و باشکوهتر است. «پرایمدی» که فقط به کاربران ویژهی آمازون، موسوم به «پرایم یوزرز» (Prime Users) اختصاص داشت، از همان ابتدا با انتقادات زیادی روبرو شد. در ادامه در نظر داریم برخی از ریشهها و شواهد ماجرا را برایتان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.
بیشترین هجمهی انتقادات به رویداد «پرایمدی» از جانب کاربران شبکههای اجتماعی بود. بسیاری از کاربران با اظهار ناامیدی از تخفیفهای آمازون، بیان میکردند که اکثریت کالاهای مشمول فروش ویژه، کیفیت پایینی دارند. اکثریت کاربران اتفاقنظر داشتند که سختافزارهای خود آمازون، از معدود کالاهای باکیفیت این فروش ویژه بودند که متاسفانه همانها هم موجودیشان به اندازهی تقاضای کاربران نبود. اسپیکرهای «اکو» (Echo) و برخی دیگر از گجتهای آمازون در کمتر از یک ساعت ناموجود شدند و کاربران زیادی در لیست انتظار قرار گرفتند.
شرکت «ادوبی» (Adobe) بر اساس حدود ۴ میلیون نظر ثبت شده در شبکههای اجتماعی و وبلاگهای مختلف، گزارشی را در مورد رویداد «پرایمدی» منتشر کرد. این گزارش، عدم موفقیت آمازون در جلب نظر کاربران در شبکههای اجتماعی را تایید میکند. تا عصر روز ۱۵ جولای، حدود ۹۰ هزار بار در شبکههای اجتماعی به نام «پرایمدی» اشاره شد. جالب اینجاست که در مورد «بلک فرایدی» در سال ۲۰۱۴، این رقم حدود ۱.۶ میلیون بود؛ یعنی رویداد «بلک فرایدی» تقریبا ۲۰ برابر «پرایمدی» در شبکههای اجتماعی انعکاس داشت.
۷۴ درصد از کسانی که در شبکههای اجتماعی از «پرایمدی» صحبت میکردند، آمریکایی بودند. ۱۰ درصد از نظرات هم به انگلیسیها اختصاص داشت. در ایالات متحدهی آمریکا، ۴۲ درصد افراد دید مثبتی نسبت به «پرایمدی» داشتند. در انگلستان نظرات مثبت، ۵۲ درصد بود. بیشتر شکایات کاربران در ارتباط با بهدردنخور بودن کالاهای تخفیفی بود.
شرکت تحقیقاتی «اموبی» (Amobee) که زمینهی ارایهی راهکارهای بازاریابی فعالیت دارد، مطالعهی مشابهی را انجام داد. بر اساس اطلاعات این شرکت، تا ساعت ۱ عصر روز «پرایمدی»، تنها ۲۳ درصد توییتهای کاربران رویکردی مثبت داشت. بر اساس همین منبع، ۱۲ درصد توییتها منفی و ۶۵ درصد آنها بیطرف بود. «اموبی» گفته است که روز قبل از این رویداد (به عنوان یک روز معمولی)، ۲۲ درصد توییتها مثبت و ۷ درصد توییتها منفی بود. همانطور که از این آمار مشخص است، بهرغم افزایش توییتهای منفی روز «پرایمدی»، توییتهای مثبت هم از یک روز معمولی اندکی بیشتر بود. این شرکت اعتقاد دارد آمازون با تمام نگرانیهای موجود در مورد بازخوردهای منفی، فروش خوبی را در این روز تجربه کرده است.
دیدگاههای مختلفی در مورد تاثیر بازخورد کاربران در شبکههای اجتماعی بر روی فروش آمازون وجود دارد. به طور مثال در وبسایت تحلیلی «اینترنت ریتیلر» (Internet Retailer) به عدم موفقیت آمازون در ایجاد شور و شعف در کاربران برای روز «پرایمدی» اشاره شده است. این در حالی است که تحلیلگر ارشد شرکت «ادوبی» دید متفاوتی دارد. به عقیدهی او «چیزی به نام شهرت بد وجود ندارد.» او فکر میکند که حتی توییتهای منفی هم در اطلاعرسانی وجود چنین رویدادی، نقشی مثبت بازی میکنند.
شرکت «اکسپرین» (Experian) هم اطلاعات جالبی را منتشر کرده است. به گفتهی تحلیلگران این شرکت، ۱۵.۲ درصد ترافیک منتهی به سایت Amazon.com در روز «پرایمدی» از شبکههای اجتماعی آمده بود؛ در حالی که یک هفته قبلتر (به عنوان یک روز معمولی)، ۱۱.۳ درصد ترافیک از شبکههای اجتماعی بود. جالب است بدانید که سهم سایتهای خبری هم ۶.۷ درصد بود.
از قدیم همیشه موقع خرید پیراهن یا تیشرت مجبور بودیم از بین سه اندازهی کوچک، متوسط و بزرگ، لباس خود را انتخاب کنیم. در اکثر مواقع هم لباسی که میخریدیم کاملا فیت بدنمان نبود. فروشگاههای اینترنتی هم نتوانستند این مشکل را حل کنند. همچنان لباسها در سه یا چهار اندازه تولید میشد و مردم حق انتخاب زیادی نداشتند. حالا یک شرکت اینترنتی تولید پوشاک به دنبال این است که کاری کند آقایان بتوانند پیراهن مورد نظرشان را از میان ۷۵ اندازه (یا حتی بیشتر) انتخاب و خریداری کنند. این استارتاپ که «استانت» (Stantt) نام دارد، این کار را از طریق اسکن بدن هزاران مرد مختلف انجام میدهد.
«کرک کیل» (Kirk Keel) و «مت هورنباکل» (Matt Hornbuckle)، بنیانگذاران این خردهفروشی، حدود دو سال پیش و با مشاهدهی مشکلات موجود در خرید لباس مردانه، به فکر راه انداختن چنین استارتاپی افتادند. جالب اینجاست که آنها هیچ پیشزمینهای در صنعت مد و طراحی لباس نداشتند. «کرک کیل» در اینباره به وبسایت Mashable گفته است که تولیدکنندگان لباس، مردم را مجبور میکنند که لباسشان را از میان چهار اندازهی موجود انتخاب کنند.
بنیانگذاران این استارتاپ اعتقاد دارند که ۹۵ درصد مردان میتوانند پیراهن متناسب با اندازهی بدنشان را با «استانت» خریداری کنند. جالب است بدانید که شرکت «استانت» با شرکت نرمافزاری «لکترا» (Lectra) همکاری میکند. ایندو شرکت، ابعاد بدن بیش از ۲۰۰۰ مرد را اسکن و دادههای زیادی را جمعآوری کردند؛ سپس با استفاده از یک الگوریتم خاص، به ۷۵ اندازهی مختلف برای پیراهنهای مردانه رسیدند. شرکت «استانت» از این عملیات با نام فناوری «دیتافیت» (DataFit) یاد میکند.
شرکت «استانت» در سال ۲۰۱۳ و به عنوان یک کمپین کیکاستارتر شروع به کار کرد. به گفتهی «کرک کیل»، فرایند اسکن، ۵ دقیقه طول میکشد. البته اگر مشتری نوار اندازهگیری خیاطی و کامپیوتر داشته باشد، دیگر حتی لازم نیست از خانه خارج شود. کاربر میتواند با وارد کردن اندازهی دور قفسهی سینه، دور کمر و بازو، پیراهن مناسب برای هیکل خود را با دقتی مثالزدنی انتخاب کند؛ سپس لباس خریداری شده در کمتر از یک هفته به درب خانهی خریدار ارسال میشود.
راهاندازی استارتاپ «استانت» نشان میدهد که بازار پوشاک مردانه در حال تغییر است. یکی از فعالان حوزهی مد در این زمینه گفته است: «مدلهای کسبوکار جدیدی در زمینهی تولید پوشاک آقایان شکل گرفته؛ دلیل آن هم سفارشیدوزی پوشاک در این عرصه است؛ از شرکتهای تولید کفش گرفته تا تولیدیهای پیراهنهای مردانه، همگی مدلهای کسبوکار جدیدی را به وجود آوردهاند.» بهطور مثال وبسایت «ایندوچینو» (Indochino) هم تقریبا کار مشابهی را انجام میدهد و در قامت یک خیاط آنلاین، لباسهای مردانه را بهصورت سفارشی تولید میکند.
اگر به پیگیری نصب یک افزونه سئو کل کاره در وردپرس هستید، توصیه ما، یوست سئو است. در Yoast تمام ریزه کاریهای مربوط به سئو سایت در نظر گرفته شده و تنها کافیست نکاتی که به شما گفته میشوند را رعایت نمایید.
همچنین به یاد داشته باشید این افزونه از طرف شماری از نخبگان وردپرس در حال توسعه میباشد و بهصورت مجانی در پسندیدن مدیران سایتها قرار میگیرد و یبیش از یک میلیون نصب پرکار به نکوداشتن بیانگر محبوبیت افزونه Yoast SEO است. اگر به صفحه این پلاگین در وب سایت WordPress مراجعه کنید، خواهید رویت کم و بیش به سیزده هزار کاربر به یوست سئو امتیاز دادهاند که بیش از دوازده هزار نفر از آنها، امتیاز کامل بوده است. البته این محبوبیت چندان هم بیدلیل نیست. چرا که قابلیتهای بسیار بسیار افزونه Yoast SEO مدیر هر سایتی را مجاب به به کارگیری آن میکند. بعضی از این ویژگیها عبارتند از:
تجزیه و تحلیل کامل و ارائه توضیحات ریزبین برای بهبود چگونگی سئو مطالب و صفحات سایت
بررسی میزان خوانایی نوشتهها برای کاربران
یکپارچه سازی سایت با اکانتهای شبکههای اجتماعی و تنظیمات اشتراکگذاری مطالب
تمرکز برروی واژه کلیدی هدفگیری کلمات کلیدی نتایج جستجو
پیکربندی تگ متا ربات
اعمال تنظیمات برروی متاتگ عنوان و توضیحات
کنترل کامل نقشه سایت
بهبود RSS سایت
تنظیم فایل robots.txt و .htaccess
پشتیبانی از زبان فارسی
و ...
دانلود و نصب افزونه یوست
همانطور که قبلتر اشاره کردم، آموزش افزونه yoast seo مجانی است و تمام کاربران وردپرس میتوانند متعلق به استفاده کنند. برای نصب این افزونه آغاز به پیشخوان سایت خود مراجعه کرده و از قسمت "افزونهها" روی گزینه "افزودن" کلیک نمایید. در کادر جستجو کلمه "Yoast SEO" را نوشته و اقدام به جستجو کنید. در فهرست افزونههای نمایش داده شده گزینه افزونه Yoast SEO را برگزیدن و نصب کنید.
راهنمای کامل سئوی وردپرس با افزونه Yoast SEO
چند لحظه منتظر بمانید و بعد از انجام نصب، گزینه "فعال سازی" را برای این پلاگین گزینش نمایید.
همانطور که ملاحظه میکنید اکنون بعد از نصب افزونه منوی جدید به تقدیر منوهای وردپرس شما تحت عنوان سئو اضافه شده است. برروی منو کلیک کنید الی وارد پیشخوان Yoast SEO شویم.
آموزش افزونه Yoast SEO
البته ممکن است بعضی از گزینه در منوی شما وجود نداشته باشد؛ سازندگان افزونه Yoast SEO برای جلوگیری از سردرگمی کاربران اخیر کار، بعضی از ویژگیهای افزونه را پنهان کردهاند. که صد البته برای قوت بخشیدن به سئوی سایت خود به آنها بیچارگی دارید؛ به همین منظور از تقدیر منوی وردپرس به بخش "سئو" رفته و گزینه "پیشخوان" را بزنید. سپس برروی تب "قابلیتها" کلیک نمایید و تیک تنظیمات "پیشرفته" را فعال کنید.
گوشیها روزبهروز در زمینهی بکاپ گیری خودکار بهتر میشوند ولی به هر حال همیشه باید احتمال از دست دادن گوشی خود یا مثلاً افتادن آن در آب را مدنظر قرار دهید. خوشبختانه برای بکاپ گیری روشهای مختلفی وجود دارد و در این زمینه میتوانید راههای مختلفی را امتحان کنید. در ادامه به روشهای مختلف گرفتن بکآپ از طریق گوگل، اپلیکیشنهای ثالث یا کامپیوتر شخصی میپردازیم تا دیگر نگران از دست دادن دادههای گوشی خود نباشد.
با استفاده از گوگل، بهراحتی میتوان از بخش عمدهای از اطلاعات گوشی بکآپ گرفت و طی چند سال گذشته این فرایند سادهتر هم شده است. متأسفانه، گوگل برای این موضوع فقط یک راهحل نهایی و مشخص ارائه نمیدهد و برای بکاپ گیری اطلاعات مختلف میتوان روشهای گوناگونی را مورد استفاده قرار داد.
اگر از کاربران گوگل فوتوز نیستید، اکیداً توصیه میکنیم که به استفاده از این سرویس روی بیاورید. این سرویس بهصورت خودکار میتواند تمام عکسها و ویدیوهای موجود در گوشی شما را به فضای ابری منتقل کند و دیگر لازم نیست بهصورت دستی چنین کاری را انجام دهید. بعد از نصب گوگل فوتوز، باید آن را طوری تنظیم کنید که بتواند بهصورت خودکار فرایند بکاپ گیری را انجام دهد که در ادامه گامهای مربوط به این کار را شرح میدهیم:
بهترین ویژگی گوگل فوتوز این است که بهصورت نامحدود میتوانید انواع و اقسام تصاویر و ویدیوهای خود را آپلود کنید، البته اگر میخواهید چنین کاری رایگان باشد، رزولوشن این موارد حداکثر در حد ۱۰۸۰p تنظیم میشود. درصورتیکه خواستار آپلود ویدیوها و تصاویر باکیفیتتری هستید، این موارد حجم مربوط به گوگل درایو شما را اشغال میکنند و برای افزایش حجم آن باید مبلغی بپردازید. برای بررسی و تغییر کیفیت تصاویر و ویدیوهای آپلود شده، این کارها را انجام دهید:
البته بکاپ گیری فقط محدود به عکسها و ویدیوها نیست و با استفاده از سرویسهای گوگل میتوانید از دیگر فایلهای گوشی خود نسخهی پشتیبان تهیه کنید:
گوگل درایو به شما اجازه میدهد که انواع و اقسام فایلها را در فضای ابری ذخیره کنید تا از دیگر گجتها هم قابل دسترسی باشند. برای آپلود دستی فایلها و پوشههای موردنظرتان، این گامها را دنبال کنید:
بیشتر بخوانید: ۴ اشتباه ساده که امنیت گوشی را به خطر میاندازند
برای بکاپ گیری از تنظیمات گوشی و اپلیکیشنها، بهتر است از سرویس بکآپ اندروید بهره ببرید. این سرویس اساساً میتواند از اپلیکیشنهای مورد استفاده و تنظیمات مربوط به اپلیکیشنهای گوگل بکآپ بگیرد و با این کار مهاجرت به گوشی جدید بسیار سادهتر میشود. برای مشاهدهی قابلیتهای این سرویس، میتوانید به این لینک مراجعه کنید و برای بهرهگیری از قابلیتهای آن، این کارها را انجام دهید:
و به همین راحتی، با استفاده از سرویسهای گوگل میتوان از اطلاعات گوشی خود بکآپ گرفت. البته اگر به استفاده از اپلیکیشنهای ثالث علاقه دارید، ادامهی این مطلب را بخوانید.
سرویسهای گوگل در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند، ولی اگر میخواهید یک دفعه از اطلاعات مختلفی بکآپ گرفته شود، بهتر است از اپلیکیشنهای ثالث استفاده کنید.
صدها اپلیکیشن مختلف برای بکاپ گیری وجود دارد و یکی از بهترین آنها، اپلیکیشن Super Backup & Restore است. در این اپلیکیشن میتوانید بخشهای مختلف مانند اپلیکیشنها، فهرست مخاطبین، SMS، تقویم و بسیاری از موارد مختلف را برای بکآپ گرفتن انتخاب کنید. سپس کاربران میتوانند مکان ذخیره این فایلها را مشخص کنند و برنامهای برای بکاپ گیری منظم هم تعریف کنند.
بیشتر بخوانید: ۵ نکته و ترفند برای استفاده حرفهای از نوتیفیکیشنهای اندروید
اگرچه روت کردن گوشی برای بکاپ گیری اقدامی ضروری نیست، ولی با این کار میتوانید از بخشهای بیشتری بکآپ بگیرید. یکی از بهترین و قدرتمندترین اپلیکیشنهای بکاپ گیری برای گوشیهای روت شده، Titanium Backup است. با وجود اینکه این اپلیکیشن ظاهری بسیار قدیمی دارد، ولی در هر صورت باید بگوییم که بسیار قدرتمند است. برای بهرهگیری از آن، گامهای زیر را دنبال کنید:
به جای اینکه نسخههای پشتیبان را به فضای ابری یا گوشی خود منتقل کنید، شاید خواستار انتقال آن به کامپیوتر خود هستید تا بهراحتی به آنها دسترسی داشته باشید. خوشبختانه فارغ از این که کاربر مک یا ویندوز هستید، انجام چنین کاری بسیار ساده است. البته کاربران مک برای این کار باید برنامه Android File Transfer را نصب کنند. برای این کار، قدمهای ساده زیر را دنبال کنید:
روی هم رفته، بکاپ گیری دیگر مانند گذشته کاری سخت و وقتگیر نیست و در ضمن حالا که روزبهروز گوشیهای ما اطلاعات بیشتری را در خود جای میدهد، اهمیت این فرایند نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش یافته است. به همین خاطر توصیه میکنیم که هرچه زودتر با انتخاب یکی از این روشها، از اطلاعات گوشی خود بکآپ بگیرید.
شرکت تاکسیرانی آنلاین اوبر بالاخره قرار است سهام خود را برای عموم عرضه کند و به همین خاطر اسنادی در رابطه با جزئیات فعالیت این شرکت منتشر شده. در بین این اسناد، اطلاعات مربوط به همکاری این شرکت و گوگل قابل توجه است.
طبق این اسناد، اوبر بین ۱ ژانویه ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸ حدود ۵۸ میلیون دلار برای استفاده از گوگل مپ به شرکت گوگل پرداخته است. در این اسناد آمده که امکانات گوگل مپ برای فعالیت پلتفرم اوبر ضروری است و در ادامه آمده که گزینههای دیگر، از قابلیتهای گوگل مپ برای مناطق مختلف جهان بهره نمیبرند.
۵۸ میلیون دلار برای یک مشخصه ضروری که اوبر بدون آن نمیتواند فعالیت کند، بسیار پایین محسوب میشود. بهخصوص باید خاطرنشان کنیم که مثلا فقط در سهماهه چهارم ۲۰۱۸، گوگل ۳۹.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. اوبر در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب درآمد ۷.۹۳ میلیارد دلاری و در سال ۲۰۱۸ هم درآمد ۱۱.۲۷ میلیارد دلاری کسب کرده است و علیرغم این درآمد هنگفت، ظاهرا شرکت سودآوری محسوب نمیشود.
در رابطه با پایین بودن قیمت قرارداد بین گوگل و اوبر میتوان به ۲ دلیل اشاره کرد. اولا، گوگل فقط از دریافت این مبلغ بهرهور نمیشود و بلکه اوبر بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی مهم برای این سرویس انجام وظیفه میکند. طبق اعلام اوبر، در سهماهه چهارم ۲۰۱۸ این سرویس حدود ۱.۵ میلیارد سفر انجام داده و این یعنی میلیاردها کاربر به رابط کاربری گوگل مپ دسترسی دارند و به ظاهر آن عادت کردهاند.
دلیل دیگر این قرارداد بسیار منصفانه، به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت برمیگردد. آلفابت ۵.۲ درصد از کل سهام اوبر را در اختیار دارد و به همین خاطر مطمئنا ارتباط خوبی بین گوگل و اوبر برقرار است. البته ارتباط بین این دو شرکت یک طرفه نیست و گوگل هم ۳.۱ میلیون دلار به اوبر پرداخت میکند که این مبلغ برای ارائهی تبلیغات مربوط به Google Pay است. در نهایت هم باید خاطرنشان کنیم که گوگل همواره بهدنبال دستیابی اطلاعات بیشتری از کاربران خود است و بهرهگیری اوبر از گوگل مپ را میتوان در راستای همین استراتژی دانست.
منبع: Android Authority