فروش اولین گوشی هوشمند اندرویدی یک دهه پیش شروع شد؛ استراتژی گوگل برای اندروید این بود که امکان استفادهی مجانی از این سیستم عامل موبایل برای تمام تولیدکنندگان فراهم باشد. در عوض، اهالی مانتن ویو میتوانستند اپلیکیشنهای خود را از طریق این سیستم عامل منتشر کنند و در عصر موبایل، کسب و کار تبلیغات خود را بیش از پیش گسترش دهند. اما اکنون، شاید زمان تغییر این الگوی تجاری فرا رسیده است.
روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا گوگل را به دلیل سوءاستفاده از جایگاهش در دنیای موبایل گناهکار دانست و این شرکت را به پرداخت جریمهای ۵ میلیارد دلاری محکوم کرد. در عین حال، طبق خواستهی کمیسیون اروپا، غول دنیای جستجو موظف شده است تا قراردادهای خود با دهها شرکت مختلف را بازنویسی کند. بر اساس دستور این کمیسیون، در صورتی که ابزارهایی مانند گوشیهای هوشمند با فروشگاه اپلیکیشنهای گوگل (Google Play Store) ارائه میشوند، اهالی مانتنویو نمیتواند تولید کنندگان را وادار کند تا محصولات خود را با اپلیکیشن جستجوی گوگل و مرورگر کروم عرضه کنند.
اتهامات کمیسیون اروپا علیه گوگل، در رابطه با سیاستهای انحصارگرایانه، دو سال پیش مطرح شدهاند و این شرکت آمریکایی از آن زمان تاکنون این اتهامات را رد کرده است؛ در حال حاضر نیز گوگل اعلام کرده که در زمینهی تصمیمات گرفته شده توسط کمیسیون اروپا تقاضای تجدید نظر خواهد کرد. گوگل ادعا میکند که سیستم عامل مجانی این شرکت، موجب افزایش رقابت میان سازندگان ابزارهای همراه و کاهش قیمت این ابزارها شده است. اهالی مانتنویو معتقد هستند که الزام به نصب اپلیکیشنهای گوگل روی دستگاههای اندرویدی، امکان رقابت را از اپلیکیشنهای رقیب سلب نمیکند؛ چرا که تولید کنندگان، به طور معمول، اپلیکیشنهای مشابه اپلیکیشنهای گوگل را روی ابزارهای خود نصب میکنند. از طرف دیگر، امکان نصب اپلیکیشنهای مختلف برای کاربران فراهم شده است. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در این رابطه میگوید:
تصمیم امروز [کمیسیون اروپا] الگوی تجاری اندروید را هدف قرار داده است. الگویی که موجب فراهم شدن انتخابهای بیشتر برای همه شده است؛ نه انتخابهای کمتر.
اروپاییها ۹۰ روز به گوگل فرصت دادهاند تا تغییراتی را در الگوی تجاری خود ایجاد کند؛ تغییراتی که میتوانند دنیای موبایل را زیر و رو کنند. انجام این تغییرات میتواند چالش بزرگی برای اهالی مانتنویو باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که گوگل یکی از ابرقدرتهای دنیای موبایل است؛ موسسهی تحقیقاتی eMarketer پیشبینی میکند که این ابرقدرت در سال حاضر ۶۰ میلیارد دلار از تبلیغات در پلتفرم موبایل خود به جیب خواهد زد. بر اساس پیشبینیهای موسسهی مالی Standard & Poor، این مبلغ ۴۰ درصد از درآمد پیشبینی شدهی ۱۳۶ میلیارد دلاری گوگل در سال ۲۰۱۸ است.