با وجود آنکه مایکروسافت تلاش کرده است که از لحاظ امنیتی با کاربران خود شفاف باشد و در عین حال برخی از سیاستهای خود را نیز سادهتر کرده است اما میبایست هنوز روی این موضوع بیشتر کار کند. با ما همراه باشید تا در ادامه پنج تنظیماتی که به ایمنتر شدن ویندوز 10 شما کمک میکند را با هم مرور کنیم.
تنظیماتی برای ایمنتر شدن ویندوز 10
لوکیشن خود را خاموش کنید
اگر از یک وسیله قابل حمل مانند تبلت و یا لپتاپ استفاده میکنید، موارد بسیاری وجود دارد که به ویندوز 10 و دیگر اپلیکیشنهای شخص ثالث اجازه میدهید که به راحتی به لوکیشن شما دسترسی پیدا کنند. اما این بدین معنا نیست که شما میبایست لوکیشن خود را همیشه روشن بگذارید. هرگاه لوکیشن شما روشن باشد، ویندوز 10، سابقه موقعیت مکانی دستگاه را برای 24 ساعت ذخیره کرده و به اپلیکیشنهای دیگر که اجازه دسترسی به موقعیت شما را دارند، اجازه میدهد که به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
اما اگر لوکیشن دستگاه خود را خاموش کرده باشید، آن دسته از برنامههایی نظیر گوگل مپس که از موقعیت مکانی شما استفاده میکنند، دیگر قادر نخواهند بود که موقعیت و لوکیشن شما را شناسایی کنند. هرچند میتوانید به صورت دستی یک محل را به صورت پیشفرض تعیین کنید تا اپلیکیشنها از دادههای آن استفاده کنند.
برای آنکه لوکیشن خود را خاموش کنید، کافیست به مسیر Settings > Privacy > Location رفته و در قسمت Location for this device is on با استفاده از دکمه Change، وضعیت لوکیشن را در حالت خاموش قرار دهید. البته در قسمت بعدی شما میتوانید اپلیکیشنهایی را به صورت اختصاصی از شناسایی موقعیت خود، محدود کرده و به برخی دیگر از برنامهها برحسب نیاز خود اجازه دسترسی به لوکیشن خود را بدهید.
همگامسازی تنظیمات را متوقف کنید
همگامسازیهای بسیاری در ویندوز 10 اتفاق میافتد. برای مثال اگر با اکانت مایکروسافت خود وارد شده باشید، تنظیمات شما از قبیل پسوردها در دستگاه دیگری که با یک اکانت دیگر وارد آن شدهاید، همگامسازی میشود. در این صورت اگر همگامسازی را در ویندوز 10 خاموش کنید، دیگر در صورت وارد شدن با اکانت مایکروسافت خود به دستگاه دیگر، تنظیمات و پسوردهای شما همگامسازی نخواهند شد. درنتیجه میبایست پسوردهای خود را به صورت دستی وارد کنید.
برای خاموش کردن همگامسازی تنظیمات در ویندوز 10 به مسیر Settings > Accounts > Sync your settings بروید. در این مرحله شما میتوانید همه تنظیمات همگامسازی را به صورت همزمان با هم خاموش کنید و یا اینکه به صورت مجزا همگامسازی تنظیمات موردنظر خود را غیرفعال نمایید.
از یک اکانت محلی استفاده کنید
اگر همگامسازی بین دیوایسهای مختلف را غیرفعال کرده باشید دیگر دلیلی ندارد برای لاگین کردن به کامپیوتر خود از اکانت مایکروسافت خود استفاده کنید. شما میتوانید از یک اکانت محلی که نیازی به ثبت ایمیل هم ندارد، استفاده کنید که سبب میشود از جمعآوری اطلاعات شما توسط مایکروسافت، جلوگیری به عمل آورد.
با اکانت محلی تنها لازم است که برای کامپیوتر خود یک نام کاربری و پسورد ایجاد کنید. البته همچنان برای خرید اپلیکیشن خاصی از ویندوز استور به اکانت مایکروسافت خود نیاز خواهید داشت و همچنین اگر تمایل دارید که فایلهای خود را با سرویسهای مایکروسافت نظیر OneDrive ،OneNote و Office 365 همگامسازی کنید، میبایست از اکانت مایکروسافت خود استفاده کنید.
برای ایجاد و ساخت یک اکانت محلی، به مسیر Settings > Accounts > Your info رفته و روی Sign in with a local account instead کلیک کنید. حال دستورالعمل ساخت را مطابق آنچه که از شما خواسته، پیروی کرده و نام کاربری و پسورد خود را تعیین کنید.
لاک اسکرین خود را قفل کنید
لاک اسکرین اولین چیزی است که چشمان هر بیگانهای پس از باز کردن دیوایس شما، آن را میبیند و این صفحه میتواند حاوی اطلاعات مهمی باشد که شاید تمایل نداشته باشید افراد غریبه آنها را ببنند.
در این قسمت برای قفل کردن لاک اسکرین و لاگ اسکرین دیوایس خود، سه کار باید انجام دهید:
اطمینان حاصل کنید که نوتفیکیشنهای دریافتی در لاک اسکرین نمایش داده نمیشوند. در همین راستا به آدرس Settings > System > Notifications & actions رفته و گزینه Show notifications on the lock screen را خاموش کنید. البته یکی از معایب غیرفعال کردن نمایش نوتفیکیشنها در لاک اسکرین این است که دیگر تا زمانی که صفحه نمایش خود را آنلاک نکنید قادر نخواهید بود که نوتیفیکیشنهای دریافتی را ببینید.
کورتانا را در لاک اسکرین غیرفعال کنید. برای خاموش کردن کورتانا کافی است آن را باز کرده و به مسیر Settings > Cortana > Talk to Cortana بروید. حال گزینه Use Cortana even when my device is locked را خاموش کنید. یکی از معایب خاموش کردن این ویژگی این است که دیگر قادر نخواهید بود وقتی دیوایس شما قفل است به کورتانا دسترسی داشته باشید.
شما همچنین میتوانید به جای آنکه کورتانا را به صورت کامل در لاک اسکرین غیرفعال کنید، محدوده عملیاتی او در لاک اسکرین را محدود کنید. برای محدود کردن آزادی عمل کورتانا کافی است تیک چکباکس Let Cortana access my calendar, email, messages and Power BI when my device is locked را بردارید. در این صورت شما همچنان قادر خواهید بود که درحالتیکه صفحه نمایش دیوایس قفل است از کورتانا سوال پرسیده و او بدون آنکه هیچگونه از اطلاعات شخصی شما را نمایش دهد به سوالهای شما پاسخ گوید.
سومین تنظیماتی که میبایست در این قسمت انجام دهید این است که آدرس ایمیل خود را در صفحه لاگین، پنهان کنید. برای این کار به آدرس Settings > Accounts > Sign-in options رفته و اطمینان حاصل کنید که گزینه Show account details (e.g. email address) on sign-in screen خاموش باشد. خاموش کردن این ویژگی هیچگونه نقصی در کار بهوجود نخواهد آورد مگر اینکه واقعا دوست داشته باشید آدرس ایمیلتان را در صفحه لاگ اسکرین ببینید.
آیدی تبلیغاتی خود را خاموش کنید
هر اکانت مایکروسافت یک آیدی تبلیغاتی منحصربه خود دارد که اجازه میدهد کمپانی، اطلاعات مربوط به شما را جمعآوری کرده و در پلتفرمهای مختلف، تبلیغاتی متناسب با شخصیت کاربر برای او نمایش دهد. اگر با اکانت مایکروسافت خود در ویندوز 10 وارد شده باشید این تبلیغات شخصی شما را در کامیپوترتان نیز دنبال خواهند کرد و برای مثال آنها را در منوی استارت سیستم خود و احتمالا اپلیکیشنهای دیگر خواهید دید.
اگر میخواهید این تبلیغات را در ویندوز 10 خود غیرفعال کنید به مسیر Settings > Privacy > General رفته و گزینه Let apps use advertising ID to make ads more interesting to you based on your app usage را خاموش کنید. از این پس همچنان تبلیغات را خواهید دید اما دیگر این آگهیها براساس سلیقه و نیازهای شما نخواهند بود.
خاموش کردن این ویژگی سبب میشود که تبلیغات شخصی شما در ویندوز 10 نمایش داده نشوند اما لزوما شما را از دیدن تبلیغات شخصی برای مواردی که از اکانت مایکروسافت خود در دیگر پلتفرمها استفاده میکنید، حفظ نخواهد کرد.
در آخر نیز میتوانید به داشبورد امنیتی اکانت مایکروسافت خود وارد شده و ببینید چه اطلاعاتی در فضای ابری شما ذخیره شده است. این اطلاعات میتوانند شامل مرورگر وب و سابقه جستجو در مرورگر مایکروسافت اج و همچنین اطلاعات مربوط به لوکیشن شما نیز باشد.
یکی از شرکتهایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون فعالیت چشمگیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزارهای کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.
برنامه Microsoft Word یک برنامه تجاری-بازرگانی برای ارائه مطلب است که توسط شرکت Microsoft برای سیستم عاملهای ویندوز و مکینتاش ( نسخه 8 ) نوشته و عرضه شده است. نسخهای که این آموزش در قالب آن تهیه شده است Microsoft Word 2010 است. برنامه Microsoft Word ابزاری برای ارائه اطلاعات است که از انواع متنها، شکلها، طراحیها، عکسها و رسانههای چندگانه در کنار سایر محصولات Microsoft Office مانند Excel، پشتیبانی میکند.
شما میتوانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق این لینک مشاهده کنید.
چگونگی بستن مدرک در مایکروسافت ورد
عموما زمانی که کار نوشتن یا ویرایش کردن متن، در ورد 2010 به پایان میرسد، کاربر مدرک خود را میبندد. بستن مدرک، آن را از صفحه نمایشگر محو میکند و اگر مدرک دیگری در ورد باز باشد، آخرین مدرک استفاده شده به نمایش درمیآید. در غیر این صورت پس از بستن مدرک خود، ورد صفحهای خالی را نشان میدهد.
مراحل بستن مدرک
در ادامه مراحل ساده بستن مدرک در نرم افزار مایکروسافت ورد (Microsoft Word) ، ذکر شده است:
مرحله اول: بر روی زبانه File کلیک کنید و گزینه Close را انتخاب کنید.
مایکروسافت ورد
مرحله دوم: اگر مدرک خود را ذخیره نکرده باشید، هنگام انتخاب گزینه Close پیام اخطار برای شما ظاهر میشود و خواهد پرسید که مدرک باید ذخیره شود یا خیر.
بستن مدرک در مایکروسافت ورد
مرحله سوم: برای بستن پیام اخطار و بازگشت به مدرک از گزینه Cancel استفاده کنید. برای ذخیره تغییرات گزینه Save و در غیر اینصورت گزینه Don’t Save را انتخاب کنید. با اینکار مدرک شما بسته میشود و اگر مدرک دیگری در ورد باز باشد، آخرین مدرک استفاده شده به نمایش در میآید. در غیر این صورت با صفحه خالی مانند تصویر زیر رو به رو میشوید.
آموزش ورد تصویری
استفاده از راهنما
اگر در محیط ورد با مشکلی مواجه شدید میتوانید از بخش Help (راهنما) برای رفع مشکل استفاده کنید. مایکروسافت آفیس بیش از یک روش برای فراخوانی راهنما در محیط ورد فراهم کرده است. در این بخش در مورد چند روش مهم فراخوانی Help صحبت خواهیم کرد.
راهنما حساس به متن
این آسان ترین راه کمک گرفتن از ورد برای دانستن عملکرد گزینهها موجود بر روی صفحه است. تنها لازم است موس را دو ثانیه بر روی گزینه مورد نظر نگه دارید. برنامه به طور خودکار یک پنجره کوچک راهنما باز میکند و در مورد نحوه عملکرد آن گزینه توضیحاتی میدهد. اگر ورد راهنمایی بیشتری در مورد گزینه موجود داشته باشد، مانند تصویر زیر گزینه Press F1 for more help را زیر پنجره اضافه میکند. برای دریافت راهنمایی بیشتر لازم است کلید F1 را بر روی صفحهکلید خود فشار دهید.
برنامه Microsoft Word
استفاده از کلید F1
وقتی در محیط ورد هستید، در هر زمان با فشردن کلید F1 بخش راهنما با مجموعه گوناگونی از موضوعات مانند تصویر زیر برای شما به نمایش درمیآید. میتوان با استفاده از کلمات کلیدی در Search box موضوع مورد نظر را جستوجو کرد یا میتوان با وارد شدن به موضوعات مختلف به جزئیات هربخش دست یافت.
استفاده از نمایه راهنما
همچنین میتوان با استفاده از نمایه راهنما در گوشه بالا سمت راست محیط ورد، به گونهای که در تصویر زیر آمده، به پنجره Help دسترسی داشت.
استفاده از گزینه Help
با استفاده از گزینه Help در زبانه File میتوانید با مایکروسافت ارتباط برقرار کنید.
همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، میتوان با انتخاب گزینه Microsoft Office Help به پنجره راهنما دسترسی داشت. همچنین با استفاده از گزینه Getting Started با یک لینک مستقیما وارد سایت رسمی مایکروسافت خواهید شد و در نهایت برای ارتباط برقرار کردن با مایکروسافت توسط ایمیل یا تلفن میتوانید گزینه Contact us را انتخاب کنید.
من زیاد زیاد در این مورد مطالعه کردم و به نتایج قابل توجهی رسیدم که کوشش کردم برای شما هم به عنوان تعلیم افزایش سرعت لود سایت به اشتراک بگذارم.در این نوشتار من طریق های بالا بردن سرعت سایت را در راستای تعلیم افزایش سرعت وردپرس برای شما حاضر کردم.اگر وب سایت وردپرسی هم کاربرد میکنید می توانید بهینه سازی سرعت وردپرس را به راحتی انجام دهید.در زیر ۲۵ روش برای افزایش سرعت سایت معرفی می کنیم.تکنیک های افزایش سرعت سایت۱- نخستین اقدام، تست سرعت لود سایتافزایش سرعت سایتحتما در باره قانون یک ثانیه تاخیر شنیده اید ، قانونی که میگه ۱ ثانیه دیرکرد می تواند ۷% از فروش شما ، ۱۱% از بازدید شما و ۱۶% از خوشنودی مشتری های شما ناچیز کند.اولین قدم برای این که آغاز به افزایش سرعت بالا آمدن سایت خود کنید این است که بدانید سرعت تارنما شما به چه اندازه هست.باید بدانید که چه مواردی سبب سنگین شدن وب سایت و عدم افزایش سرعت سایت شما شده است.چه مواردی سبب شده که دیرتر سایت شما لود شود و چکار نماییم که آن ها را برطرف نماییم تا افزایش سرعت سایت داشته باشیم.ابزار های شناسایی شده تنها سرعت سایت را مورد سنجش قرار می دهند و به شما راه شغل های برای افزایش سرعت سایت شناسایی می کنند:
تست سرعت سایت توسط Google PageSpeed Insights
این سایت سرعت وب سایت را برای کاربران دسکتاپ و موبایل باره موشکافی قرار می دهد و به صورت اخطار مشکلات را نمایش می دهد.برای هر کدام از آنها گذرگاه کار توصیه می کند ، پروا کنید که دسترسی به این سایت به دلیل تحریم برای اینترنت ایران امکان پذیر نمی باشد.پس باید از ابزار های تغییر آی پی بهرهگیری کرد.
تست سرعت سایت بدست YSlow
YSlow صفحات وب سایت شما را برای پیدا کردن عامل های کندی سرعت در قوانین یاهو موشکافی می کند.سپس برای رفع آنها به شما پیشنهاداتی می دهد.
تست سرعت سایت بدست GTmetrix
GTmetrix از PageSpeed و Yslow برای سنجش سرعت کاربرد می کند و از نظر بنده یکتا از بهترین وب سایت های آزمایش سرعت سایت است.توسط این سایت می توانید از تمام ایراد هایی که مایه کندی در سایت شما شده اند آگاهی پیدا کنید و آن ها را رفع کنید.عکس های بهینه سازی شده مربوط به هرصفحه خویش را دانلود کنید و سرعت سایت خود را به درصد با رنگ های سبز ، زرد و قرمز ببنید و دیاگرام تاریخچه رسیدگی وب سایت خویش را نیز نگریستن فرمایید.
تست سرعت سایت توسط Pingdom
pingdom نیز یکتا دیگر از دست موزه های تست سرعت سایت می باشد و به شما موعد لود ، حجم سایت و موعد لود اجزا سایت را نمایش می دهد و راهنمایی می کند که چطور آنها را رفع نمایید.۲- استفاده از هاست مناسب و باکیفیتافزایش سرعت سایتیکی از مهمترین مسائلی کهه به چهره سر راست بر روی سرعت سایت شما کارایی میگذارد، هاست است.اگر نمی دانید هاست چیست می توانید از این مقاله استفاده کنید و ویژگی های هاست خوب را مطالعه کنید.استفاده از بهترین هاست و هاست مناسب برای وبسایت مهمترین و اصلیترین نکته برای افزایش سرعت لود سایت خواهد بود.سعی کنید همیشه از شرکتهای میزبانی که هاستی با به کارگیری بهروزترین نرمافزارها و جدیدترین فناوری در ساخت سرور ایجاد شدهاند استفاده کنید.معمولا در ایران کل ما از هاست اشتراکی کاربرد میکنیم که برخی میزبانیهای هاست شمار هاستی که بر روی سرور خودشون ایجاد میکنند را بیشتر از مرز استاندارد در نظر میگیرند.همین مسئله باعث میشود که هاست از سرعت مناسبی به انگیزه پردازش در تعداد سایتهای بالا برخوردار نباشد.استفاده از وب سرور به شما کمک زیادی میکند برای این که سرعت فوقانی داشته باشید.اگر نمی دانید وب سرور چیست می توانید از این نوشتار استفاده کنید و خاصیت های وب سرور خوب را مطالعه کنید.برای افزایش سرعت سایت وردپرسی و بهینه سازی سرعت وردپرس حتما حتما از هاست های وردپرسی بهرهگیری کنید لغایت نتیجه مطلوبی ببرید.۳- استفاده از CDN یا شبکه پخش محتواافزایش سرعت سایتContent Delivery Network یا شبکه ی توزیع محتوا که مخفف آن CDN می باشد، شبکه ای عظیم از سرور هایی می باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به چهره جغرافیایی توزیع شده اند.محتوای وبسایت ها با بکارگیری از شبکه ی توزیع درونمایه و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران از راه نزدیک ترین شبکه به کاربران ارائه دیتا می شود.این شبکه ها در سرعت بخشیدن به تحویل محتوا و پهنای باند در وبسایت های کبیر و جهانی مشابه یاهو، گوگل، فیس بوک و… کارایی به سزایی دارند.موسسه های کبیر تحت وب برای مهار کردن ترافیک وب سایت های شان از سرور هایی در مناطق گوناگون دانشمند برای ذخیره کردن و تحویل اطلاعات و امکاناتشان کاربرد می کنند.این کار مایه افزایش و بالا رفتن سرعت تحویل محتوا و ارائه ی داده ها به کاربران در هر کجای دانشمند می شود.این امکان این کار مزایای زیاد بسیار دیگری مانند امنیت بسیار بالا، دسترسی دائم به اطلاعات و داده ها، پخش درست اختناق بر روی چندین سرور، تفریق هزینه ها و … را به همراه دارد.یک شبکه ی پخش محتوا یا CDN در ریشه-بن-بیخ یک گردآور از سرور ها در مملکت های گوناگون دانشمند می باشد که نسخه ای از وبسایت شما (شامل تمامی تصاویر و متن ها و کد های css و html و…) روی این شبکه وجود دارد و اگر از این شبکه استفاده کنید.زمانی که کاربران هدف وارد شدن به وبسایت شما را دارند تقاضا شان به نزدیکترین سرور از عقیده جغرافیایی ارسال می شود و صفحه ی تارنما شما در سریع ترین سررسید شدنی برای کاربر نمایش داده می شود.از بهترین و معروف ترین CDN ها می توان به cloudflare اشاره کرد.
استفاده از شبکه ی توزیع درونمایه (CDN) چه مزایایی دارد؟
افزایش سرعت سایت و نمایش صفحات وبسایت با به کارگیری شبکه ی توزیع درونمایه به طور چشمگیری افزایش می یابد که مایه بالا بردن سئوی سایت و افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو همانند گوگل و یاهو می شود.امنیت وبسایت نیز با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا یا CDN افزایش می یابد.با به کارگیری شبکه ی پخش محتوا یا CDN می توانید تا کران بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید.قابلیت نصب آسان نیز از دیگر مزایای استفاده از شبکه ی پخش درونمایه یا CDN می باشد.۴- استفاده از کش پسندیده برای افزایش سرعت سایتافزایش سرعت سایتوقتی شما بر روی صفحات وب خود کش می گذارید درواقع حافظه ای برای اطلاعات آن اختصاص داده اید که با به کارگیری آن سرعت مرورگر و سرور افزایش می یابد.اگر هم در کد نویسی بهینه سازی کنید نمی توانید سرعت پردازش سرور را افزایش دهید ولی وقتی برای صفحات خویش کش میگذارید این پردازش ها در فاصله تقریبا تری رد و بدل می شود و به همین علت سرعت بارگذاری سایت افزایش می یابد.از دیگر مزایای کش کردن می طاقت به این باره اشاره کرد که وسیله کش وب سایت شما می تواند شدامد بازدید بیشتری را تحمل کند . به طوری که وقتی صدها کاربر از سایت شما بازدید می کنند بازدید آنها در سرعت سایت کارایی زیادی نمی گذارد.برای افزایش سرعت سایت وردپرسی و بهینه سازی سرعت وردپرس می توانید از افزونه های کش وردپرس بهرهگیری کنید.افزونه autoptimize : با این افزونه می توانید براحتی سرعت و عملکرد سایت خود را بهینهسازی کرده و به بیشترین بازدهی برای بارگذاری سایت خود دسترسی پیدا کنید.می تواند تجمیع،کوچک و کش کند تمام اسکریپتها و استایلهای سایت شما را برای عملکرد بهتر و سریعتر. برای دانلود کلیک کنید.افزونه ی wp rocket : افزایش سرعت سایت wp rocket این افزونه احد از بهترین ها هست که سرعت سایت وردرپرسی شما را زیاد افزایش میدهد و برای کش سایتتان مناسب است. این افزونه پولی منتشر می شود ولی تیم امروزین سئو به صورت رایگان برای شما آماده کرده است. دانلود رایگان افزونه wp rocket۵- استفاده از پوسته مناسبافزایش سرعت سایتسعی نمایید برای سایت خود از قالب های ساده و سبک کاربرد نمایید و حتی المکان از قالب های گرافیکی بهرهگیری نکنید.استفاده از طرح ها و قالب های گرافیکی و پرحرکت سرعت سایت شما را الی حد زیادی ذیل می آورد .بر اساس تجربه من تند ترین قالب وردپرس از عقیده لود شدن و سبک بودن قالب روبرو می باشد.معمولا قالب های سبک و ساده وردپرس تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو سایت شما خواهند داشت.سعی نکنید از قالب های اماده کاربرد کنید زیرا این قالب ها دارای بسیار بسیار کد های js هستند.درخواست به سرور آن ها بالاست و همگی آن ها سبب کند شدن تارنما شما می شود.برای افزایش سرعت وبسایت سعی کنید قالب سایت خود را به افراد پیشه بدهید الی با اصول سئو قالبتان را طراحی کند برای سفارش طراحی سایت می توانید کلیک کنید.۶- فشرده سازی تصاویرافزایش سرعت سایتتصاویر مایه زنده تر بودن محتوای سایت شده و کاربران را به تعامل بیشتر با آن ترغیب می کند. تحقیقات اثر می دهند که وجود عکس ها موجب افزایش ۸۰ درصدی در میزان احضار مطالب می گردد.اما هستی تصاویر بهینه نشده به جای کمک کردن به محتوا، موجب آفت زدن به آن می گردند. سفارش افزایش سرعت سایت در حقیقیت تصاویر بهینه نشده یکتا از مشکلات شایع و تاثیرگذار روی سرعت در بیشتر سایت هاییست که توسط اخیر کارها ساخته شده اند.قبل از آپلود عکس از روی تلفن یا دوربین خویش بر روی هاست، بهتر است که با استفاده از یک نرم انگیزه ها ویرایش عکس به بهینه سازی آن برای وب بپردازید. این عکس ها در فرمت اصلی خویش ممکن است حائز حجم زیادی باشند. ولی بسته به فرمت انتخابی و میزان فشرده سازی می طاقت حجم آن ها را به ۲۰ درصد نیز تفریق داد.در بیشتر سایت ها از دو فرمت PNG و JPG برای تصاویر استفاده می شود. ولی تفاوت بین این دو فرمت رایج چیست؟فرمت PNG، اغلب به چهره غیر فشرده است. وقتی دست به فشرده سازی یک عکس می زنید، چندی از اطلاعات عکس از بین می رود. بنابریان یک عکس فشرده نشده، دارای جزییات و حجم بیشتری است. جنبه منفی استفاده از عکس فشرده نشده، حجم بالاتر و کاهش سرعت بارگذاری صفحات سایت است.فرمت JPEG، نسخه فشرده شده عکس هاست که کیفیت آن کمی زیر تر اما حجم آن بسیار کمتر و بهینه تر است.اما چگونه به گزینش از بین این دو فرمت بپردازیم؟اگر عکس ما داری رنگ های مختلفی بود، از فرمت JPEG کاربرد می کنیم.اگر عکس ما از عقیده تنوع رنگ بسیار ساده یا از گونه transparent بود، از فرمت PNG استفاده می کنیافزونه بهینه سازی عکس ها وردپرس هم وجود دارد لغایت به واقعیت و به چهره استاندارد این شغل را برای شما سپریدن دهد.افزونه wp smush : این افزونه جزء افزونه ی افزایش سرعت وردپرس محسوب میشود و تمامی عکس ها سایتتان را بهینه و فشرده می کند که نتیجه آن افزایش سرعت وبسایت برای دانلود کلیک کنید.۷- منزه کردن پایگاه دادهافزایش سرعت سایتتمیز کردن پایگاه داده وردپرس کار ساده و در همان سان زیاد مهم است.قبل از اینکه به جزئیات روش تمیز کردن دیتابیس بپردازیم، منظور داریم یک افزونه خوب و کاربردی را شناسایی کنیم! به کمک افزونه WP-Sweep به راحتی میتوانید چالشهای مربوط به بهم ریختگیها و شلوغیهای دیتابیس را حل کنید. میتوانید مراحل ذیل را پیگیری کنید:
افزونه WP-Sweep را بهصورت رایگان از انبار- انباشتگاه وردپرس دانلود و سپس نصب کنید.
پس از فعالسازی افزونه به منوی تنظیمات و زیرمنوی Sweep رجوع کنید.
در این صفحه، افزونه یک تجزیه و تحلیل دقیق از پایگاه داده شما را نمایش میدهد.این صفحه مواردی که باید بهینه شوند را به به اتفاق راهکارهای سودمند برای تمیز کردن پایگاه داده وردپرس ارائه میدهد.کارکرد این افزونه پسندیده و امن است اما برای پروا همش یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده خود تعبیه کنید تا در مواقع لازم اقدام به بازگردانی آن کنید.
چگونگی درج مطلب در مایکروسافت ورد
مایکروسافت ورد دو راه برای درج متن در داخل یک متن که از قبل وجود داشته، قرار داده است که در این بخش هر دو روش درج متن را نشان خواهیم داد.
درج کردن و افزودن متن:
در قدم اول خواهیم دید که چگونه یک متن نوشته شده، بدون جابهجا کردن متن موجود، به آن اضافه میشود.
مرحله اول: در محلی که میخواهید متن خود را وارد کنید، کلیک کنید؛ همچنین میتوانید از پیکانهای موجود روی صفحه کیبورد کامپیوتر و حرکت دادن آنها، برای تعیین محلی که میخواهید متن خود را در آنجا وارد کنید، استفاده کنید.
مرحله دوم: متنی که لازم است نوشته شود را در آن قسمت بنویسید. مایکروسافت ورد از سمت چپ محل درج، شروع به نوشتن جمله شما میکند و متنی که از قبل در آن قسمت نوشته شده بود را به سمت راست میراند.
درج کردن و جابهجایی متن:
در Insert Mode (حالت درج)، متن مورد نظر به داخل محتوای درج شده قبلی اضافه میشود، ولی همزمان با این کار، پیکان درج تمام محتویاتی که سر راهش باشد را نیز بازنویسی میکند.
مرحله اول: بر روی نوار وضعیت راست کلیک کنید و از داخل منویی که برایتان باز میشود گزینه Overtype را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر نشان داده شده، وقتی که گزینه Overtype را انتخاب کردید، نوار وضعیت حالت Insert را نشان خواهد داد.
مرحله دوم: همانگونه که در شکل زیر نشان مشاهده میکنید، در نوار وضعیت روی نوشته Insert کلیک کنید. با این کار این گزینه به گزینه Overtype تغییر وضعیت میدهد.
مرحله سوم: اکنون در قسمتی که میخواهید متن مورد نظر را بنویسید کلیک کنید و یا اینکه میتوانید از فلشهای موجود روی صفحه کیبورد برای تعیین محلی که میخواهید متن را در آن بنویسید استفاده کنید.
مرحله چهارم: شروع کنید و متنی را که میخواهید، در آن قسمت بنویسید. مایکروسافت ورد (Word) بدون اینکه متن قبلی را جابهجا کند، متن جدید را جایگزین متن قبلی میکند.
نکته: در نرم افزار Microsoft Word 2010 ، عمل کلید Insert بر روی کیبورد غیرفعال شده و این کلید کاری انجام نمیدهد. پس برای فعال یا غیرفعال کردن حالت Insert یا Insert Mode، باید دستورالعملی که در بالا گفته شد را دنبال کنید.
مرگ آبی نامی است که به خطای Machine Check Exception دادهاند. این خطا یک مشکل سخت افزاری است و به صورت خودکار در راستای جلوگیری از آسیب به سخت افزارها اجرا میشود. برای رفع مشکل صفحه آبی راهحلهایی وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت.
یکی از خطاهای سیستمی مهم و بحرانی ویندوز خطایی به نام Machine Check Exception است. نتیجه این خطا صفحه آبی رنگی است که به دلیل رنگ آن صفحه آبی مرگ نام دارد. متاسفانه این خطا تنها یک بار اتفاق نمیافتد. برخی کاربران با این مشکل چندین بار مواجه شده و مجبورند مراحل مختلف و طویلی را دنبال کنند تا مشکل دستگاه حل شود.
در این مقاله تمام راهحلهای موجود برای حل این مشکل گردآوری شده است. با کمک این راهحلها میتوانید این مشکل را برای همیشه برطرف کنید.
خطای Machine Check Exception چیست؟
رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 10
خطای MCE) Machine Check Exception) نقصی سخت افزاری در دستگاه است. متاسفانه کدهایی که منجر به توقف کامپیوتر میشوند تصویر واضحی از مشکل ارائه نمیدهند. در نتیجه کاربر نمیتواند تشخص دهد که دقیقا ریشه مشکل چیست. مشخص کردن این که ایراد و نقص دستگاه به چه چیزی برمیگردد، وظیفه ساختار خطای سخت افزاری ویندوز (WHEA) است اما همین برنامه خود ممکن است با ایراد مواجه شود. به هر روی، خطای MCE تنها به چند دلیل میتواند رخ داده باشد:
خطاهای سخت افزاری سیستم
مشکلات مربوط به اورکلاک کردن دستگاه و استفاده بیش از حد از آن
مسائل مربوط به حافظه
مسائل فیزیکی سخت افزار
درایورهای قدیمی و خراب
خطایی که منجر به صفحه آبی میشود، میتواند به هر دلیلی روی داده باشد زیرا عملا این خطا به سخت افزار و برنامههای آنها مربوط میشود. اما با راه حلهایی که در ادامه میآید میتوانید به تنهایی این خطا را اصلاح کنید.
درایورها را به روز رسانی کنید
یکی از راه حلهای رفع خطای مذکور، به روزرسانی درایورهای قدیمی سیستم است. البته در ویندوز 10 درایورهای قدیمی به ندرت سبب بروز این خطا هستند، زیرا به روزرسانی درایورها در ویندوز 10 به صورت اتوماتیک انجام میشود. با این حال، نمیتوان کاملا این احتمال را رد که که درایورهای قدیمی منجر به بروز چنین ایرادی شده باشند. ویندوز 10 لیست درایورهایی که به روزرسانی کرده است را در قسمت Update & Security پنل Settings نشان میدهد.
دکمه ویندوز و I را هم زمان بگیرید تا پنجره Settings باز شود. مسیر « Update & Security > View update history» را دنبال کنید. در این پنجره میتوانید ببینید کدام درایورها آپدیت شدهاند. در نوار جستجوی Start menu عبارت «Device Manager» را تایپ کنید. Device Manager را از پنجره ظاهر شده انتخاب کرده و در لیست به دنبال نماد خطا بگیرید. اگر نشانی از خطا در این لیست دیده نمیشود، میتوانید مطمئن شوید که خطا مربوط به درایورها نمیباشد.
البته میتوانید از برنامه دیگری به جز خود ویندوز برای به روزرسانی تمام درایورهایتان به صورت همزمان بهره ببرید. دو برنامه IOBit’s Driver Booster و Snappy Driver Installer بهترین گزینه هستند.
سخت افزار را بررسی کنید
گام بعد بررسی سخت افزاری دستگاه است. آیا رم مشکل دارد؟ آیا خنک کننده پردازنده کار میکند یا در جای خود قرار گرفته است؟ آیا کارت گرافیک در جای خود قرار دارد؟ آیا اخیرا قطعهای جدید به کامپیوتر خود اضافه کرده یا قطعهای تعویض کردهاید؟ خطای ایست ارتباط مستقیم به سخت افزار دارد. این بررسی میتواند به شما در پیدا کردن و رفع مشکل کمک کند.
در حالی که داخل کیس را بررسی میکنید بهتر است دستی به سر و روی آن کشیده و تمیزش کنید. گرد و خاک روی فن و سایر قطعات را پاک کنید. اگر فوتک دارید میتوانید از آن برای زدودن گردو خاک فن کیس و پردازنده استفاده کنید. در غیر این صورت در آنها بدمید و به آرامی کیس را تکان دهید تا فنها تمیز شوند.
اورکلاک سیستم را ریست کنید
یکی دیگر از دلایل بروز این خطا، اورکلاک است. در صورتی که این کار را صحیح انجام دهید، سیستم را مجبور میکنید که بیشتر و سختتر کار کند. اورکلاک کار آسانی نیست و برای هر قطعه هزاران هزار روش وجود دارد.
حتی اگر این کار را به دقت و در محدوده قدرت سخت افزار کامپیوترتان انجام داده باشید، اورکلاک کردن دستگاه ممکن است باعث فشار بر سیستم شود. ریست کردن تنظیمات اورکلاک میتواند مشکل را حل کند.
برای این کار باید به منوی BIOS یا UEFI سیستم وارد شوید. ابتدا سیستم را خاموش کنید. سپس مجدد آن را راه اندازی کرده و کلید مروبوط به این منو را بزنید. اکثرا کلید F2 شما را به این منو خواهد برد. اما ممکن است روی سیستم شما کلید ورود به منوی مذکور روی F1، F10، DEL یا ESC باشد.
شکل این منوها ممکن است متفاوت باشد اما عنوان تمام آنها یکی است. در این منو به دنبال گزینه Overclocking بگردید. در بیشتر آنها این گزینه در قسمت Advanced ،Performance ،Frequency یا Voltage Menu قرار دارد.
منوی مربوطه را پیدا کرده و گزینه اورکلاکینگ را ریست کنید. این کار کامپیوتر شما را به وضعیت کارخانه برگردانده و مشکل مذکور را برطرف خواهد کرد.
ریست کردن تنظیمات BIOS/UEFI
اگر با ریست کردن تنظیمات اورکلاک مشکل حل نشد کل تنظمیات BIOS را ریست کنید. در منوی گفته شده گزینهای وجود دارد که تمام تنظیمات مربوطه را ریست خواهد کرد. این گزینه را بیابید و انتخابش کنید تا تنظیمات BIOS به طور کامل ریست شود.
CHKDSK را اجرا کنید
Windows Check Disk یک ابزار ویندوز یکپارچه است که از Command Prompt اجرا میشود. CHKDSK فایلهای سیستم را بررسی کرده و هر مشکلی که با آن مواجه شود را اصلاح میکند.
در نوار جستجوی منو عبارت Command Prompt را تایپ کنید. برنامه را باز کرده و Run as administrator را انتخاب کنید. یا میتوانید کلید ویندوز و X را هم زمان زده و از منوی ظاهر شده Command Prompt-Admin را انتخاب کنید.
در پنجره ی باز شده عبارت «chkdsk/r» را تایپ کرده و اینتر بزنید. عبارت تایپ شده یک دستور است که تمام فایلها را اسکن کرده و تمام مشکلات محتمل را تصحیح خواهد کرد.
اجرای SFC
راه دیگر این است که System File Check را اجرا کنید. این برنامه یکی از ابزار های ویندوز است که فایلهای گم شده یا خراب را پیدا میکند. گرچه عملکرد آن شبیه به عملکرد CHKDSK است اما SFC تنها فایلهای سیستمی ویندوز را اسکن میکند اما CHKDSK تمام درایوها را بررسی و هر مشکلی در هر درایوی که باشد را درست میکند. قبل از این SFC را اجرا کنید بررسی کنید که آیا برنامه کار میکند یا نه.
DISM مخفف Deployment Image Servicing and Management بوده و یک ابزار یکپارچه ویندوز است که قابلیتهای بسیاری دارد. در مورد خطای ایست، دستور DISM Restorehealth شما را مطمئن میکند که SFC کار خواهد کرد.
گام های زیر را دنبال کنید:
در نوار جستجوی منو عبارت Command Prompt را تایپ کنید. برنامه را باز کرده و Run as administrator را انتخاب کنید. یا میتوانید کلید ویندوز و X را هم زمان زده و از منوی ظاهر شده Command Prompt-Admin را انتخاب کنید.
در پنجره ی باز شده این عبارت را تایپ کرده و اینتر بزنید: DISM /online /cleanup-image /restorehealth
منتظر شوید تا دستور اجرا شود. این پروسه بسته به وضع سیستم شما، ممکن است 20 دقیقه طول بکشد.
وقتی پروسه کامل شد، عبارت sfc /scannow را تایپ کرده و اینتر بزنید.
رم خود را با استفاده از MemTest86 چک کنید
MemTest86 یک ابزار آزمایشی رایگان و مستقل برای دستگاههای x86 است. MemTest86 را از فلش درایو USB (یا دیسک بوتیبل) بوت کنید و اجازه دهید تا سیستم شما را اسکن کند. تکمیل این پروسه طول میکشد و هر پاس برنامه بسته به مقدار رم نصب شده ممکن است ساعتها به طول انجامد.
برای این که نهایت استفاده را از MemTest86 ببرید، باید حداقل دو پاس اجرا کنید. با این حال، این برنامه میتواند مشکلات جدی رم را در چند دقیقه اول پیدا کند. به صفحه دانلود این برنامه بروید و Image for creating bootable CD-ISO format را دانلود کنید. سپس آن را به یک فلش یو اس بی رایت کرده و یک فلش مموری بوتیبل بسازید.
MemTest86 را روی فلش ممری با روش ذکر شده کپی کنید. سیستم را خاموش کنید. در حالی که سیستم را مجدد راه اندازی میکنید، کلید بوت را بزنید. روی سیستم شما کلید مذکور روی یکی از کلیدهای F11، F10، DEL یا ESC است. در گام بعدی فلش مموری را انتخاب کنید. برنامه به صورت اتوماتیک اجرا خواهد شد.
اگر برنامه، کدهای خطای رم را نشان داد، کد خطا را در اینترنت جستجو کرده و قدمهای پیشنهادی برای حل هر خطا را دنبال کنید.
آخرین راه حل: ویندوز 10 را ریست کنید.
اگر هیچکدام از راه حلهای ارائه شده مفید واقع نشد، تنها کاری که میتوانید انجام دهید ریست کردن ویندوز است. این کار تمام فایلهای سیستم را مجددا احیا خواهد کرد. اما جای نگرانی نیست، زیرا بیشتر فایلهای شما دست نخوره باقی خواهند ماند. با این عمل هر مشکلی که منجر به خطا شده است برطرف میشود.
این مسیر را دنبال کنید: Settings > Update and Security > Recovery. پایین صفحه Reset this PC را انتخاب کنید. با انجام این عمل، سیستم ری استارت خواهد شد. در برابر هر احتمالی، از فایلهای مهم خود بکاپ تهیه کنید. زمانی که سیستم ریست میشود از شما خواهد خواست بین دو گزینه نگهداری فایلها (Keep my files) یا حذف تمام موارد (Remove everything) یکی را انتخاب کنید.
با انجام کارهایی که در این مطلب گفته شد، نه تنها مشکل حل میشود بلکه دیگر با چنین خطایی مواجه نخواهید شد. زیرا هر خطایی که در سیستم بوده باشد با این راه حلها کاملا حل شده و دیگر منجر به بروز آن خطا نمیشود. اما اگر هنوز هم مشکل شما ادامه دارد و باز این صفحه ظاهر میشود، از Nirsoft’s BlueScreenView استفاده کنید. این ابزار به شما کمک خواهد کرد که مشکل را هر چه زودتر بیابید و رفع کنید.
زمانی که از طریق سیستمعامل ویندوز به شبکهای متصل میشوید، ویندوز بهطور خودکار خصوصی یا عمومی بودن شبکهای که به آن متصل شدهاید را تشخیص میدهد. پس از تشخیص شبکه موردنظر تنظیمات امنیتی را مطابق با شبکهای که انتخاب شده اعمال خواهد کرد. بهطور مثال در یک شبکه خصوصی این امکان وجود دارد تا سایر دستگاههایی که به شبکه یکسان متصل شدهاند را پیدا کرده و فایلها و چاپگر را روی آن شبکه بهاشتراک قرار دهید.
یک شبکه عمومی سیستم شما را از سایر دستگاهها پنهان کرده و مانع از آن میشود تا فایلها و چاپگر خود را بهاشتراک قرار دهید. این سیاست سختگیرانه زمانی که به یک شبکه وایفای عمومی در کافیشاپها و فرودگاهها متصل میشوید مانع از آن میشوند تا هکرها به راحتی دستگاه شما را هک کنند.
در حالی که عملکرد ویندوز در شناسایی یک شبکه خوب است، اما در برخی موارد ویندوز در ارتباط با نوع شبکه از شما سوال میپرسد. زمانی که پروفایل شبکه را انتخاب کردید، ویندوز به شکل خودکار تنظیمات مناسب با شبکه انتخاب شده را اعمال میکند. اما اگر تصور میکنید که خودتان یا ویندوز به اشتباه پروفایل مربوط به شبکه را انتخاب کردهاند به سادگی میتوانید پروفایل را تغییر دهید. ما در این مقاله به شما نشان میدهیم که چطور میتوانید یک پروفایل خصوصی شبکه را به پروفایل عمومی یا بالعکس تغییر وضعیت دهید.
تغییر پروفایل شبکه در ویندوز 7
گام اول، در سیستمعامل ویندوز 7 در منوی شروع گزینه Control Panel را انتخاب کرده و آنرا باز کنید. اکنون صفحه را به سمت پایین پیمایش کرده و سپس روی گزینه Network and Sharing Center کلیک کنید.
گام دوم، در پنجره Network and Sharing Center باید بتوانید شبکههای فعالی که در بخش View your active networks قرار دارند را مشاهده کنید. برای تنظیم یک شبکه به وضعیت عمومی یا خصوصی باید روی پروفایل شبکهای که نام آنرا در بخش Network مشاهده میکنید کلیک کنید.
تغییر وضعیت شبکه از حالت Private به Public
گام سوم، در این حالت پنجرهای ظاهر شده که به شما اجازه میدهد مکان شبکه را انتخاب کنید. ویندوز 7 در این زمینه عملکرد خوبی داشته و توضیحات جامعی در ارتباط با هر یک از شبکههایی که قصد انتخاب آنها را دارید ارائه میکند. شبکه موردنظر خود را بر مبنای توضیحاتی که نشان داده شده است انتخاب کنید. با توجه به اینکه در نظر داریم وضعیت شبکه خودمان را از حالت عمومی (Public) به خصوصی (Private) تغییر وضعیت دهیم گزینه Home Network را انتخاب میکنیم.
تغییر وضعیت شبکه از حالت خصوصی به عمومی در ویندوز
زمانی که شبکه مدنظر خود را انتخاب کردید، تغییرات به سرعت اعمال میشوند. در نتیجه به راهاندازی سیستم نیازی ندارید.
تغییر پروفایل شبکه در ویندوز 10
کاربران سیستمعامل ویندوز 10 نیز به همان روشی که در بالا به آن اشاره شد قادر هستند پروفایل مربوط به شبکه را تنظیم کنند. با توجه به اینکه Control Panel به آرامی در حال محو شدن از سیستمعامل ویندوز 10 است، پیشنهاد ما این است که از برنامه Settings برای تغییر وضعیت حالت شبکه استفاده کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید.
گام اول، برنامه Settings را از طریق منوی شروع باز کرده و سپس به Network and Internet بروید.
تغییر وضعیت شبکه در ویندوز
گام دوم، گزینه ethernet که در سمت چپ پانل قرار دارد را انتخاب کنید. اگر از وایفای استفاده میکنید باید گزینه wiFi را انتخاب کنید. در سمت راست پانل روی دکمه Network کلیک کنید.
گام سوم، پروفایل مربوط به گزینه Private را انتخاب کنید. درست همانند ویندوز 7 تغییرات به شکل بلادرنگ اعمال میشوند.
تغییر پروفایل شبکه از طریق Local Security Policy
روش دیگری که به شما اجازه میدهد به بهترین شکل پروفایل مربوط به شبکه را تغییر دهید از طریق Local Security Policy است. این روش به ویژه برای مدیران شبکه یا زمانی مفید است که نمیتوانید از هیچیک از دو روشی که در بالا به آنها اشاره شد استفاده کنید. البته به این مسئله توجه داشته باشید که برای استفاده از این راهکار باید از نسخه حرفهای ویندوز استفاده کید. با توجه به اینکه در روش فوق تنظیمات شبکه درست به همان شکلی که شما نیاز دارید تغییر پیدا میکنند، در نتیجه بهتر است دقیقا به این مسئله فکر کرده باشید که در حال انجام چه کاری هستید.
گام اول، کلیدهای windows + R را روی صفحهکلید فشار داده و در پنجره ظاهر شده عبارت secpol.msc را تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید تا برنامه Local Security Policy اجرا شود.
گام دوم، در پنجره Local Security Policy گزینه Network List Manager Policies که در سمت چپ پانل قرار دارد را انتخاب کرده و سپس روی نام شبکهای که در سمت راست پانل مشاهده میکنید دوبار کلیک کنید.
گام سوم، گزینه Private که در پایین Location type قرار دارد را انتخاب کنید.
بهتر است تنظیمات پیشفرضی که در بخش User Permissions قرار دارند را به حال خود رها کنید. با این وجود اگر در نظر دارید پس از تغییر وضعیت پروفایل شبکه محدودیتهایی را برای کاربران اعمال کنید، گزینه User cannot change location را انتخاب کنید. این گزینه دسترسی کاربران معمولی به تنظیمات را محدود میکند. اگر میخواهید به کاربران اجازه دهید تا پروفایل شبکه را تغییر دهند گزینه User can change location را انتخاب کنید، در این حالت کاربران میتوانند مکان شبکه را خودشان انتخاب کنند. گزینه No Configured مانع از آن میشود تا کاربران تغییری روی تنظیمات به وجود آورند.
در نهایت دکمه Ok را کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند. اکنون باید یکمرتبه سیستم را راهاندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.
یکی از شرکتهایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون فعالیت چشمگیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزارهای کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.
در قسمت قبلی به معرفی چگونگی آغاز تایپ در مایکروسافت ورد (Microsoft Word) پرداختیم و در این قسمت قصد داریم چگونگی ایجاد مدرک جدید و ذخیرهسازی آن در مایکروسافت ورد را آموزش دهیم. شما میتوانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word را از طریق این لینک مشاهده کنید.
چگونگی ایجاد مدرک جدید و ذخیرهسازی آن در مایکروسافت ورد
در این قسمت در مورد ایجاد کردن, و ذخیره سازی یک مدرک جدید در مایکروسافت ورد 2010 صحبت میکنیم.
بازکردن مدرک جدید
زمانی که با نرم افزار ورد شروع به کار میکنید، همواره یک مردک سفید با آن باز میشود. اما فرض کنید که در حال کار نیاز به باز کردن یک مدرک سفید جدید دارید یا میخواهید مدرک فعلی را بسته و روی مدرک جدیدی کار کنید. در این مواقع باید مراحل زیر را طی کنید.
مراحل بازکردن یک مدرک جدید
مرحله اول: روی زبانه File کلیک کرده و گزینه New را انتخاب کنید.
ایجاد مدرک جدید و ذخیرهسازی آن در مایکروسافت ورد
مرحله دوم: زمانی که گزینه New از ستون اول انتخاب میشود، لیستی از الگوهای پیشفرض در ستون دوم به نمایش درمیآید. اولین انتخابی که میتوانید داشته باشید، دوبار کلیک بر روی گزینه Blank document است. در این هنگام یک مدرک خالی مانند تصویر زیر خواهید داشت. حال مدرک آماده تایپ متن است.
آموزش ورد
در آموزشهای بعدی در مورد دیگر الگوها صحبت خواهیم کرد. برای باز کردن مدرک جدید در هر زمانی، میتوان از کلید میانبر Ctrl + N استفاده کرد.
باز کردن یک مدرک ذخیره شده
گاهی اوقات یک مدرک ذخیره شده نیاز به ویرایش دارد، به این منظور باید طبق مراحل زیر مدرک خود را باز کنید و تغییرات خود را اعمال کنید.
مرحله اول: بر روی زبانه File کلیک کرده و گزینه Open را انتخاب کنید.
آموزش تایپ در مایکروسافت ورد
مرحله دوم: در این هنگام کادر محاوره ای باز میشود و میتوان میان فایلها و پوشهها حرکت کرده و مدرک مورد نظر را انتخاب کرد.
مرحله سوم: برای باز کردن ساده مدرک، تنها بر روی دکمه Open کلیک کنید اما میتوان برای استفاده از گزینههای متفاوت از مثلث کوچک موجود بر روی دکمه Open بهره برد.
از بین گزینههای باز شده میتوانید Open Read-Only را انتخاب کنید. در این حالت مدرک شما فقط برای خواندن باز میشود و نمیتوان تغیراتی در آن اعمال کرد. همچنین میتوانید از دیگر گزینهها نیز برای استفاده پیشرفته استفاده کنید.
ذخیره یک مدرک
زمانی که کار نوشتن در محیط مدرک تمام میشود، وقت آن است که مدرک خود را ذخیره کنید، در غیر این صورت با بستن نرم افزار ورد، تمام کار شما در مدرک مورد نظرتان از بین خواهد رفت. در ادامه مراحل ذخیره یک مدرک را خواهیم آموخت.
مرحله اول: بر روی زبانه File کلیک کرده و گزینه Save As را انتخاب کنید.
مرحله دوم: پوشه مورد نظر برای ذخیره مدرک را انتخاب کنید و نام دلخواه برای مدرک خود را ثبت کنید. همچنین میتوانید قالب ذخیره مدرک خود را از حالت پیشفرض docx در کادر Save As type تغییر دهید.
مرحله سوم: در نهایت بر روی Save کلیک کنید تا مدرک شما با نام و قالب تعیین شده و در پوشه مورد نظر ذخیره شود.
ذخیره تغیرات جدید
برخی مواقع کاربر در حال ویرایش یک مدرک از پیش ذخیره شده است و میخواهد تغییرات جدید را روی همان مدرک ذخیره کند، در این هنگام باید یکی از روش های زیر را انتخاب کند.
کلیدها Ctrl + S را فشار دهد تا تغیرات ذخیره شوند.
کلیک بر روی نمایه فلاپی دیسک کوچکی که بالای زبانه File، گوشه بالا سمت چپ محیط نرم افزار وجود دارد نیز کار ذخیره تغییرات را انجام میدهد.
همچنین میتوانید از راهکار سوم استفاده کنید که آن انتخاب گزینه Save در منو File است.
در حال حاضر OneDrive مایکروسافت امکان محافظت از محتوای فولدرهای دسکتاپ، اسناد و عکسها را فراهم کرده است. شما میتوانید از فولدرهای استاندارد ذخیره فایل خود به شیوه معمول استفاده کنید و OneDrive نیز آنها را در صورتی که در فولدر OneDrive شما در محیط ذخیره سازی ابری نگهداری شده باشند همگام سازی میکند.
قابلیت Folder Protection مایکروسافت در حالت پیش فرض فعال نیست، اما شما میتوانید آن را با چند کلیک ساده فعال کنید. این بخشی از نرم افزار OneDrive موجود در ویندوز 10 است و میتوان آن را در OneDrive در نظر گرفته شده برای ویندوز 7 نیز پیدا کرد.
این قابلیت چگونه کار میکند:
این روزها خدمات ذخیره سازی ابری فایل مثل OneDrive بسیار رایج شده است، اما مشکل اینجا است که شما باید فایلهای خود را به جای فولدرهای استاندارد دسکتاپ، اسناد و تصاویر روی فولدر OneDrive ذخیره کنید.
قابلیت جدید Folder Protection مایکروسافت با انتخاب شما از محتوای فولدرهای دسکتاپ، اسناد و عکسهایتان به وسیله همگام سازی آنها با حساب کاربری OneDrive شما محافظت خواهد کرد. به این شکل شما میتوانید در صورتی که محتوای موجود در کامپیوتر شخصی شما به هر دلیلی از بین رفت آنها را دوباره بازیابی کنید و یا به سادگی روی کامپیوتر دیگری از آن استفاده کنید.
اگر شما ویژگی Folder Protection را برای یک فولدر روی دو کامپیوتر مختلف فعال کرده باشید، محتوای آن فولدر بین این دو کامپیوتر همگام سازی خواهد شد. برای مثال، OneDrive اطمینان حاصل خواهد کرد که شما فایلهای یکسانی در فولدر Documents تمام کامپیوترهای خود داشته باشید و وقتی شما یک فایل به فولدر Documents یکی از کامپیوترهای خود اضافه میکنید این فایل به فولدر Documents کامپیوتر دیگر شما نیز اضافه خواهد شد.
به بیان دیگر، این درست مثل همگام سازی عادی فایلهای شما توسط OneDrive است با این تفاوت که شما فایلها را روی فولدرهای متداول خود ذخیره میکنید.
چگونه قابلیت Folder Protection را در OneDrive فعال کنیم؟
برای پیدا کردن این قابلیت روی آیکون ابری شکل OneDrive در ناحیه notification کلیک کنید، سپس روی More و بعد Settings کلیک کنید.
قابلیت محافظت از محتوای فولدر
در پنجره Microsoft OneDrive به تب Auto Save بروید و در آنجا روی دکمه Update Folders کلیک کنید.
توجه داشته باشید که اگر شما در اینجا دکمه Update Folders را مشاهده نکردید، طبق گفته مایکروسافت حساب کاربری شما هنوز برای قابلیت Folder Protection واجد شرایط نشده است. ما هنوز نمیدانیم چه چیزی این صلاحیت را تعیین میکند، اما میدانیم که مایکروسافت مرحله به مرحله و با سرعت پایین این قابلیت را ارائه میکند. بنابراین اگر هنوز نوبت شما نشده است، در آینده نزدیک یک بار دیگر آن را بررسی کنید.
فولدر OneDrive
بعد از کلیک روی این دکمه OneDrive پیغام تنظیمات محافظت از فولدرهای ضروری (Set up protection of important folders) را به شما نشان خواهد داد. فولدرهایی که میخواهید توسط OneDrive همگام سازی شوند را انتخاب کنید و بعد روی Start Protection کلیک کنید تا کار آغاز شود. متاسفانه OneDrive تنها محافظت از این سه فولدر را ارائه میکند و شامل سایر فولدرهای داخلی ویندوز از جمله Music, Downloads و Videos نمیشود.
اگر شما Microsoft Outlook را نصب کرده باشید ممکن است پیغامی را مشاهده کنید که میگوید OneDrive نمیتواند از فایل Outlook.pst ذخیره شده در فولدر Documents محافظت کند. این همان فولدر پیش فرضی است که Outlook فایلهای PST شما را در آن نگهداری میکند. جای تعجب است که چگونه اپلیکیشنهای مایکروسافت نمیتوانند با یک دیگر کار کنند. شما برای این که بتوانید از فولدر Documents محافظت کنید باید فایل PST خود را به فولدر دیگری منتقل کنید.
همچنین اگر OneNote را نیز به صورت محلی نصب کرده باشید با یک پیغام مشابه روبرو خواهید شد و شما باید فایل OneNote notebook خود را به فولدر دیگری انتقال دهید.
در صورت مساعد بودن شرایط OneDrive شروع به همگام سازی فایلهای موجود در فولدرهایی که شما انتخاب کرده بودید میکند. شما میتوانید با کلیک روی آیکون ابری شکل OneDrive در ناحیه notification مراحل همگام سازی را مشاهده کنید.
OneDrive به طور دائم فولدرهای انتخاب شده را تحت نظر خواهد داشت و محتوای آن را در فضای ابری همگام سازی خواهد کرد. فایلهای موجود در این فولدرها در ستون status با نماد همگام سازی مشخص خواهند شد.
محتوای موجود در این فولدرها در OneDrive کامپیوترهای شخصی دیگر، از طریق وب و اپلیکیشن OneDrive موبایل قابل دسترس خواهد بود.
اگر شما این قابلیت را در دو کامپیوتر مجزای متصل به یک حساب کاربری یکسان فعال کنید، محتوای فولدرهای محافظت شده آنها با یک دیگر ترکیب میشوند.
OneDrive در گذشته نیز راهکار مشابهای را برای همگام سازی این فولدرها ارائه کرده بود، اما مایکروسافت Folder Protection را به عنوان یک قابلیت جدید تبلیغ میکند. Folder Protection از یک رابط کاربری خوشایندتری برخوردار است و ممکن است در عمل از ثبات و قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار باشد. کاربران حرفهایتر میتوانند از مزایای لینکهای سمبولیک در ویندوز نیز استفاده کنند.
یکی از شرکتهایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون فعالیت چشمگیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزارهای کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.
در قسمت قبلی به معرفی منوی زیرین مایکروسافت ورد (Microsoft Word) پرداختیم و در این قسمت قصد داریم چگونگی آغاز تایپ در مایکروسافت ورد را آموزش دهیم. شما میتوانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق این لینک مشاهده کنید.
در این قسمت به وارد کردن متن در نرم افزار مایکروسافت ورد و توضیح فرمانهای حرکتی در محیط این برنامه خواهیم پرداخت.
تایپ در مایکروسافت ورد
شاید سادهترین کار در برنامه مایکروسافت ورد وارد کردن متن باشد، تنها کار لازم برای وارد کردن متن این است که در محیط مدرک ،متن خود را تایپ کنید. محیط مدرک محلی است که کاربر متن خود را در آن وارد میکند و تمام تغیراتی که بر روی متن خود انجام میدهد، در این قسمت قابل مشاهده است. همچنین نوار عمودی کوچک چشمکزن در این محیط، نشاندهنده محل شروع متن و نشانگر تایپ صفحه است.
آغاز تایپ در مایکروسافت ورد
در اینجا دو نکته قابل توجه است:
برای حرکت به خط بعد نیاز به فشردن دکمه Enter نیست. زمانی که به انتهای خط میرسید نرم افزار به صورت خودکار به خط بعد میرود. برای ایجاد یک پاراگراف جدید باید از دکمه Enter صفحه کلید استفاده کنید.
برای ایجاد فاصله بین کلمات باید از دکمه Space استفاده کنید، همچنین زمانی که به بیش از یک فاصله بین کلمات خود نیاز دارید میتوانید از دکمه Tab صفحهکلید استفاده نمایید.
جابهجایی نشانگر تایپ
برای جابهجایی نشانگر تایپ در محیط نرمافزار میتوان به چهار روش عمل کرد:
حرکت با نشانهگر موس
حرکت با نوار پیمایش
حرکت با صفحه کلید
حرکت به وسیله دستور
حرکت با نشانگر موس
کاربر به منظور تغییر نشانگر تایپ در هر نقطهای در متن میتواند با حرکت موس و کلیک بر روی صفحه، نشانگر تایپ را به نقطه مورد نظر انتقال دهد. برای جابهجایی بین صفحات مختلف یک مدرک میتوان از نوار پیمایش کناری استفاده کرد، همچنین میتوانید با حرکت غلتک موس مدرک خود را پیمایش کنید.
حرکت با نوار پیمایش
همانطور که در تصویر نشان داده شده، دو نوار پیمایش در نرمافزار وجود دارد، یکی برای حرکت عمودی درون مدرک و دیگری برای حرکت افقی.
نوار پیمایش دارای بخش های مختلفی است که هرکدام به اختصار توضیح داده میشود:
از "scroll up" برای پیمایش به سمت بالای مدرک استفاده میشود.
کلیک بر روی "scroll down" موجب حرکت به سمت پایین مدرک میشود.
برای حرکت به صفحه بعد از علامت "next page" استفاده کنید.
برای حرکت به صفحه قبل از علامت "perevius page" استفاده کنید.
از علامت "browsing object" برای جستجو میان اجزاء مختلف صفحه (عکس، جدول، بخش و...) استفاده میشود.
حرکت با صفحهکلید
دستورات صفحهکلید زیر برای حرکت میان حروف و کلمات در متن مورد استفاده قرار میگیرد:
حرکت به سمت راست میان کاراکترها
حرکت به سمت چپ میان کاراکترها
حرکت به خط بالا
حرکت به خط پایین
حرکت به بالا صفحه
حرکت به پایین صفحه
حرکت به ابتدا خط
حرکت به انتها خط
دستورات پایین برای حرکت میان کلمات و پاراگرافها موجود در متن میباشد. برای هر دستور همزمان باید کلید Ctrl نیز فشرده شود:
جهش به کلمه راست
جهش به کلمه چپ
جهش به شروع پاراگراف بالا
جهش به شروع پاراگراف پایین
جهش به جست و جو شئ قبلی
جهش به جست و جو شئ بعدی
جهش به ابتدا مدرک
جهش به انتها مدرک
جهش به آخرین مکان تغییر یافته در متن
حرکت به وسیله دستور
با فشردن کلید F5 پنجره Find and Replace باز میشود. زبانه Go To در این پنجره کاربردهای مختلفی دارد. با این زبانه کاربر میتواند به صفحه، بخش و یا سطر مورد نظر منتقل شود